s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Mosaiikki jatkaa Tasa-arvoinen…

Mosaiikki jatkaa Tasa-arvoinen työyhteisö -hanketta

Mosaiikki jatkaa Tasa-arvoinen työyhteisö -hanketta.

Vuosille 1998-99 solmitussa tupossa sovittiin laajasta hankkeesta tasa-arvon edistämiseksi työyhteisöissä. Tasa-arvoinen työyhteisö -projektin ensimmäisessä vaiheessa tehtiin tasa-arvokartoitus yhdeksällä hankkeeseen osallistuneella työpaikalla ja luonnosteltiin hyvän ja tasa-arvoisen työpaikan kriteerit.

Nyt hanketta jatketaan projektilla ”Mosaiikki – erilaisuuden etu” vuosina 2002-2004. Tämän projektin tavoitteena on

– laajentaa tasa-arvon käsitettä sukupuolten tasa-arvosta kaikkien ihmisten tasa-arvoon,
– edistää erilaisuuden johtamisen taitoja,
– saada organisaatioiden tasa-arvosuunnitelmat siirtymään käytännöiksi,
– siirtää verkostoitumisen kautta hyviä käytäntöjä organisaatiolta toiselle sekä
– tukea organisaatioiden pyrkimyksiä luoda tasa-arvoisuuden ja erilaisuuden sallivia rakenteita ja toimintamalleja.

Keinoja näiden tavoitteiden toteuttamisessa ovat mm. muutosvalmentajien koulutusohjelma, konsultointi, internet-pohjainen oppimisympäristö sekä verkostoituminen. Yhdessä hankkeeseen osallistuvien työyhteisöjen kanssa etsitään ja luodaan toimintamalleja ja menetelmiä, joilla voidaan edistää yksilöiden ja työyhteisöjen erilaisuuden hyödyntämistä ja kykyä oppia.

Tasa-arvo työpaikkojen menestystekijänä

Mosaiikki-hanketta pyritään tukemaan tutkimuksella, jossa haetaan yhteyksiä kilpailukyvyn, hyvinvoinnin ja erilaisuuden huomioonottamisen välillä. Mosaiikki-tutkimus kehittää myös kriteeristön tasa-arvon ja erilaisuuden toteutumiselle. Kriteeristöstä voi tulla yleinen tasa-arvomittari työpaikoille.

Hankkeeseen osallistuu yhdeksän työyhteisöä, joista osa oli mukana jo hankkeen ensimmäisessä vaiheessa. Mukana ovat Enermet Oy, Fazer Suklaa Oy, Ilmatieteen laitos, Jämsän kaupunki, Keskisuomalainen Oyj, MTV3, Stora Enso Oyj:n Imatran tehtaat, Uudenmaan Liitto ja Yleisradio Oy. Näissä työyhteisössä työskentelee yhteensä 8 833 ihmistä. Naisia heistä on 3 852 eli 43,6 % ja työntekijöiden keski-ikä on 45,3 vuotta. Hankkeen johtoryhmässä on edustettuna kaikki työmarkkinajärjestöt ja sitä rahoittaa työministeriön hallinnoima Työelämän kehittämisohjelma.

Mosaiikin perusajatuksena on, että tasa-arvo ei ole irrallinen ilmiö, vaan se liittyy hyvää työpaikkaa koskeviin kriteereihin. Mitä useammalla alueella organisaatio ottaa huomioon tämän näkökulman, sitä kilpailukykyisempi se on. Yksilöiden ja työyhteisöjen erilaisuus halutaankin nostaa organisaation voimavaraksi.

Lisätietoja

– Hankkeen vetäjä, PsT Annaliisa Visti, Psykosoft, (014) 311 0272 tai 0400-648 272
– Johtoryhmän pj. Marja Erkkilä, SAK, (09) 772 1456
– Johtoryhmän siht. Meri Virta, Palvelutyönantajat, (09) 1728 3323