Mikkelin aluekokous: Työllisyys ykkösasiaksi

SAK
Aluetoimikunnan puheenjohtaja Pentti Laaksonen

SAK aluekokous 26.11.2013 Juva

SAK:n Etelä-Savon aluekokous edustaa lähes 26 000 palkansaajaa Etelä-Savossa.

Työllisyys ykkösasiaksi

Olemme menettäneet maakunnassa lähes tuhatviisisataa työpaikkaa Etelä-Savossa parissa vuodessa.

Työttömyys on kaikesta huolimatta lisääntynyt täällä muuta maata hitaammin tilastollisesti - osittain se selittyy myös sillä, että meillä eläköityminen on samanaikaisesti muuta maata nopeampaa. HUOM! Työllisyyden heikentyessä  myös kuntatalous heikkenee ja sitä kautta myös meidän  jokaisen saamat kuntapalvelut.

SAK:n aluekokous toivoo yritysten, kuntien ja valtion ottavan päätöksien teon pohjaksi myös työllisyysjohtamisen. Päätöksiä tehdessä on valintatilanteissa arvioitava myös seudun työllisyysvaikutukset ja valittava vaihtoehtoja, jotka tukevat työllisyyttä ja aluetaloutta. Vientiteollisuus on edelleen keskeinen kasvutekijä Etelä-Savossa, mutta sen rinnalle tarvitaan uudenlaista työllistämisajattelua.

Tavoite

Etelä-Savossa on tavoiteltava edelleen n. 58 400 työpaikkamäärän nostamista 60 000:een. Ei pidä lannistua, eikä alistua, vaan esimerkiksi Euroopan Unionilta saatavia rakennerahastomiljoonia on tulevina vuosina onnistuttava suuntaamaan työllisyyden kasvua lisääviin hankkeisiin.

Emme halua olla organisaatio, joka sammuttaa valot, vaan tuemme mieluummin  työllisyyskehitystä tukevia toimenpiteitä.

Nuorisotakuun nuorisotyöttömyyden vähentämiseksi toteutukseen tarvitaan hyvää yhteiskunnallista ilmapiiriä

SAK:n aluekokous pitää hyvänä, että työvoimaviranomaiset ovat vahvasti tarttumassa nuorisotyöttömyyteen ja saavat tehtävät hoitamiseen myös resursseja. Nyt, jos koskaan, nuorille on lupauksien mukaan saatava mielekästä työtä. Nuorten työuran  vakiinnuttamista on voimakkaasti edistettävä ja on varmistettava, että nuorten työsuhteet solmitaan alakohtaisin työehdoin. Samoin työmarkkinoille tuleville nuorille on annettava hyvä ja riittävä työnopastus. Toivomme yrityksien ja julkisen sektorin työnantajien ennakoivan eläköitymisestä aiheutuvaa työvoimatarvetta ja aloittavan nuorten rekrytoinnit nyt, kun työvoimaa on vielä saatavissa.

Lisätietoja: SAK:n Mikkelin toimipiste

SAK:n aluetoimitsija Kari Kokkola, puh. 0400 85 3074