Mihin katosi ketjuvastuu tilaajavastuulain uudistuksesta?

SAK on pettynyt tilaajavastuulain uudistamiseen. Suomen suurin palkansaajakeskusjärjestö toivoi, että uudistetussa laissa olisi ollut mukana säädös verojen ketjuvastuusta ja tilaajan palkkavastuusta.
01.09.2015 06:54
SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto.

– Tilaaja olisi tällöin vastuussa alihankkijoidensa veroista ja sosiaaliturvamaksuista sekä alihankkijayritysten työntekijöiden palkkasaatavista, SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto kommentoi.

Kiitosta lakiuudistus saa Lehdolta yrityksille määrättävien laiminlyöntimaksujen korottamisesta.

– Muun muassa rakennusalalla työskentelevillä yrityksillä on tämän johdosta jatkossa nykyistä enemmän vastuuta työntekijöiden sosiaaliturvasta, kun rakennustoiminnassa mukana oleva tilaaja velvoitetaan varmistamaan, että alihankkijoiden lähetyiltä työntekijöiltä löytyy todistus voimassa olevasta sosiaaliturvasta.

Harmaan talouden torjunta hampaatonta

SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto ihmettelee, mihin hukkuivat hallitukselta konkreettiset toimenpiteet harmaan talouden vähentämiseksi.

– Harmaa talous ei ole vähentynyt, ja näillä tilaajavastuulakiin kirjatuilla muutoksilla tuskin väheneekään. Hallitusohjelmassa on kyllä mainittu, että harmaata taloutta torjutaan aktiivisesti, mutta asiasta ei ole mitään konkreettista.

MTV3 kertoi viime viikolla, että Helsingin poliisi on siirtänyt kuusi talousrikostutkijaansa tekemään turvapaikkapuhutteluja ja -rekisteröintejä. Osa siirretyistä poliiseista on erittäin kokeneita rikostutkijoita.

– Jos uutinen on totta, hallituksen puuttuminen harmaaseen talouteen on todellakin hampaatonta, Lehto huomauttaa.

Tilaajavastuulain muutokset tulevat voimaan tänään tiistaina 1. syyskuuta.