s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Mielenilmauspäivässä mukana sa…

Mielenilmauspäivässä mukana satoja tuhansia palkansaajia

Työn puolesta 12.12.2003

Yritysten yhteiskuntavastuusta, irtisanomisista ja työelämän reiluista pelisäännöistä keskustellaan tänään tuhansilla, jollei kymmenillä tuhansilla työpaikoilla. Palkansaajien yhteisessä mielenilmauksessa on mukana satoja tuhansia palkansaajia ympäri Suomea. Mielenilmauspäivän toiminta vaihtelee liitosta ja työpaikasta toimeen.

– Ilahduttavan moni työnantaja on vastannut myönteisesti liittojen esittämiin haasteisiin ja neuvotteluesityksiin. Keskusteluja työpaikan tulevaisuudennäkymistä ja työsuhteiden turvaamisesta käydään tänään lukemattomilla niin teollisuuden, yksityisten palvelualojen, kuljetusalan kuin julkisen sektorinkin työpaikoilla. Tavoitteena on, että tänään käytyjen näiden keskustelujen ja neuvottelujen kautta saataisiin liikkeelle prosessi, joka ajan mittaan johtaisi aidompaan yhteistoimintaan ja työnantajien suurempaan yhteiskuntavastuuseen, toteaa SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen.

Liitot keräävät tietoa oman liittonsa tilaisuuksista. SAK:ssa tarkoituksena on koota mielenilmauspäivän keskusteluista ja neuvotteluista yhteenveto alkuvuoden aikana.

Mielenilmauspäivän aikana kerätään myös nimiä vetoomukseen työn, aidon yhteistoiminnan ja reilujen pelisääntöjen puolesta, perusteettomia irtisanomisia vastaan. Vetoomuslista avattiin Internetissä viime viikolla ja 12.12. vetoomuksen on jo ennakkoon allekirjoittanut siellä yli 20 000 ihmistä. Tänään perjantaina nimiä kerätään työpaikoilla, kaduilla ja toreilla. Helsingissä nimiä kerätään klo 11-13 Hakaniemen torilla SAK:n soppatykillä sekä Lasipalatsin luona, jossa SAK, STTK ja Akava tarjoavat glögiä ohikulkijoille. SAK:lla on ”Työn puolesta” soppatykkejä ja/tai glögipisteitä myös ainakin Jyväskylässä, Kouvolassa, Haminassa, Oulussa, Tampereella, Mikkelissä, Mäntyharjulla, Savonlinnassa, Pieksämäellä ja Lahdessa. Vetoomuksen voi myös edelleen allekirjoittaa Internetissä mm. SAK:n nettisivuilla tai lähettämällä ”työn puolesta” tekstiviestin numeroon 0400 312 727.

Mielenilmauspäivällä palkansaajat haluavat nostaa irtisanomiset ja yritysten yhteiskuntavastuun yleiseen keskusteluun. Palkansaajat haluavat samalla haastaa työnantajat keskustelemaan siitä, millä tavoin henkilöstön työsuhteet turvataan, henkilöstön osaamisesta ja jaksamisesta huolehditaan, ja miten työpaikalla voidaan päästä rehteihin pelisääntöihin ja aitoon yhteistoimintaan. YT-lakia on palkansaajien mielestä kehittävä niin, että se velvoittaa työnantajat suurempaan vastuuseen työntekijöistään.

Irtisanomis- ja lomautustilanne on pahentunut SAK:laisilla työpaikoilla kesälomien jälkeen. Joka kuudennella työpaikalla työnantaja on varoittanut edessä mahdollisesti olevista lomautuksista tai irtisanomisista. Epävarmuus työpaikan jatkumisesta on koskettanut työpaikkoja, joilla työskentelee jopa 150 000 ihmistä. Vaikka heistä vain osa on ollut varsinaisen YT-menettelyn kohteena, epävarmuus työpaikkojen säilymisestä tuntuu koko työyhteisössä. SAK on muistuttanut että yrityksiin on yhteistyöllä rakennettu puskureita, jotka nyt pitäisi käyttää työpaikkojen turvaamiseen, ei hulvattomaan osingonjakoon.

– Johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099

– Viestintäpäällikkö Sari Aalto-Matturi, puh. 0400 508 234

SAK:n Internet-palvelun mielenilmaussivuilta löytyy mm. tietoa siitä, miten eri liitot ovat ilmoittaneet osallistuvansa 12.12. mielenilmauspäivään, esimerkkejä liittojen tilaisuuksista eri puolilla Suomea, tietoa alueellisista nimienkeruupisteistä sekä mielenilmaukseen liittyvää muuta materiaalia

– Palkansaajajärjestöjen yhteisen haasteen pääsee allekirjoittamaan kaikkien kolmen keskusjärjestöjen nettisivuilta. SAK:n suora osoite on http://www.sak.fi/ajankohtaista_mielenilmaus.shtml?3673