s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Metsäteollisuus vastuussa työs…

Metsäteollisuus vastuussa työsulkunsa seurauksista

SAK:n hallitus sai kokouksessaan Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahoselta katsauksen paperiteollisuuden neuvottelutilanteeseen. Kokouksessa ei tehty uusia linjauksia paperiteollisuuden sopimusriidan suhteen. SAK:n valtuuston kahden viikon takaisten linjausten mukaisesti SAK:lainen ay-liike tukee Paperiliiton pyrkimyksiä päästä tulopoliittiseen kokonaisratkaisuun perustuvaan työehtosopimuksen.

SAK:n hallituksen keskustelussa korostettiin sopimusriidan periaatteellista luonnetta: puheenvuoroissa pidettiin kestämättömänä lähtökohtaa, että päästäkseen tupon mukaiseen sopimukseen, ammattiliiton tulisi olla valmis hyväksymään heikennyksiä työehtosopimuksiinsa. Keskustelussa korostettiin myös, että meneillään oleva työtaistelu on nimenomaan työnantajien julistama työsulku, ei Paperiliiton lakko. Metsäteollisuus on näin ollen vastuussa työsulusta aiheutuvista omista tappioistaan, kuten myös laajemmin suomalaisyritysten liiketoimintaan ja Suomen kansantalouteen koituvista kustannuksista.

SAK:n hallituksessa todettiin, ettei yhteisiin tukipäätöksiin ole edelleenkään aihetta, vaan kukin liitto tekee itsenäisesti omat päätöksensä mahdollisista tukitoimista. Lähtökohtana on Paperiliiton pyyntö tukitoimista, jotka kohdistuisivat nimenomaan metsäteollisuuskonsernien toimintaan, eivät sivullisiin, korostaen periaatetta, että työsulun tai lakon alaisia töitä ei tehdä. SAK:laisista liitoista Sähköliitto, Rakennusliitto, Puu- ja erityisalojen liitto, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Metalliliitto ja Kemianliitto ovat tehneet tai tekemässä päätöksiä tukitoimista. Liittojen ilmoituksen perusteella tukitoimet kohdistuvat pääasiassa työnantajien työsulun piirissä oleviin töihin sekä seisokkien yhteydessä normaalisti toteutettaviin töihin.

SAK:n hallitus hyväksyi etätyötä koskevan neuvottelutuloksen

SAK:n hallitus hyväksyi maanantaisessa kokouksessaan työmarkkinajärjestöjen neuvottelutuloksen etätyösopimuksen täytäntöönpanosta Suomessa. Eurooppalaisten työmarkkinaosapuolten 2002 solmiman puitesopimuksen kansallisen implementoinnin määräaika päättyy heinäkuun puolivälissä. Sopimus koskee tietotekniikka-avusteista etätyötä.

Sopimus mahdollistaa puitesopimuksen mukaisesti mahdollisuuden siirtyä etätyöhön silloin kun sekä työnantaja että työntekijä siihen ovat valmiita. Etätyöntekijän asema ja työehdot ovat samat kuin vastaavaa työtä työnantajan tiloissa tekevillä työntekijöilläkin. Etätyöstä voidaan sopia jatkossa työehtosopimuksin, jos osapuolet näkevät sen tarkoituksenmukaiseksi.

Etätyötä tekee SAK:n jäsenistä vain muutama prosentti. Kiinnostusta etätyöhön on kuitenkin paljon enemmän: lähes joka neljäs SAK:laisten liittojen jäsen on kiinnostunut etätyön tekemisestä. Onkin mahdollista, että sopimuksen myötä etätyön tekeminen SAK:n jäsenkunnassa lisääntyy.

Sopimustilanne:

Etätyösopimus: