s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Merenkulun työpaikat uhattuina…

Merenkulun työpaikat uhattuina

SAK:n hallitus huolissaan keinottelusta ulkomaalaisten työehdoilla

Merenkulun suomalaisen työvoiman työttömyyttä ei pidä lisätä.

SAK:n hallitus torjuu liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellut lakimuutokset, joiden mukaan suomalaisilla matkustaja-aluksilla sallittaisiin ulkomaisen halpatyövoiman käyttö. Muutokset mahdollistavat heti sen, että puolet suomalaisalusten merimiehistä voitaisiin korvata ETA-alueen ulkopuolelta tuotetulla halpatyövoimalla. EU:n itälaajentumisen jälkeen olisi mahdollista korvata jopa koko miehistö halvemmilla virolaisilla ja puolalaisilla merimiehillä.

Ministeri Sasin esittämät muutokset olisivat suuri takaisku suomalaisten merenkulkijoiden työllisyydelle ja tulevaisuudelle. SAK on jo aiemmin vedonnut Sasiin, ettei tämä toteuttaisi valmistelemaansa hanketta.

SAK:n hallitus torjuu ministeriön suunnitelmat ja edellyttää maan hallitukselta toimia, joilla suomalaisten merimiesten työpaikat voidaan säilyttää. Samalla SAK:n hallitus kiirehtii työministeriön kolmikantaisessa valmistelussa olevaa hanketta, jolla Suomessa työskentelevien ulkomaalaisten työntekijöiden vähimmäistyöehdot turvataan viranomaisvalvontaa tehostamalla ja turvatakeita lisäämällä