s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Merenkulkuun, vuokratyöhön ja …

Merenkulkuun, vuokratyöhön ja Nosteeseen jäi vielä parannettavaa

SAK:n hallitus valtion ensi vuoden budjetista:

SAK:n hallitus

SAK:n hallitus keskusteli tämänpäiväisessä kokouksessaan hallituksen budjettiriihen tuloksista. Yleispiirteiltään valtion vuoden 2007 talousarviota pidettiin hyvänä, mutta eräitä selkeitä korjaustarpeita jäi eduskunnan ratkaistavaksi.

Merenkulun kilpailutilanteen kiristyminen Itämerellä vaatii lisätoimenpiteitä Suomen lipun alla toimivien alusten työllisyyden varmistamiseksi. Hallituksen budjettiriihessä ei kyetty päättämään tonnistoveron ja merimiesten ns. nettopalkkausjärjestelmään liittyvien epäkohtien korjaamisesta Manner-Suomen osalta. Ulosliputusten välttämiseksi ja merimiesten työllisyyden sekä kansallisen huoltovarmuuden turvaamiseksi suomalaisaluksilla on oltava Ruotsin kanssa tasavertaiset kilpailuedellytykset. Ongelmien ratkaisuun on ryhdyttävä viipymättä, sillä kyse on sadoista työpaikoista.

Lisäksi keskustelua herättivät vuokratyön pelisäännöt. Työttömien työnhakijoiden työhön paluun helpottamiseksi on vuoden 2007 talousarvioesitykseen varattu 15 miljoonaa euroa lisämäärärahoja. Ns. Tupo 2 -työryhmän mietintöön liittyi ehdotus avata tietyin ehdoin henkilöstöpalveluyrityksille mahdollisuus saada palkkatukea työttömän työllistämiseen. SAK katsoo, että työvoiman vuokrauksen pelisääntöihin liittyvien ongelmien vuoksi asian valmistelua on jatkettava kolmikantaisesti, eikä asiaa koskevaa lakiesitystä tule antaa eduskunnalle osana budjettilakeja. Henkilöstöpalveluyritysten tukityöllistäminen asettaa myös työvoimaviranomaisille aivan uusia haasteita tuen käytön valvontaan.

Valtion vuoden 2007 talousarvioesityksessä lisätään rahoitusta Noste-ohjelmaan, joka on tarkoitettu vailla perusasteen jälkeistä koulutusta oleville. SAK:n hallitus pitää tärkeänä, että Nosteen kohderyhmästä huolehditaan erityistoimin myös ohjelman päättymisen jälkeen. Lisäksi kohderyhmää on syytä laajentaa vanhentuneen koulutuksen omaaviin.

Lisätietoja:

• Merenkulku: apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040 760 6250
  • Koulutus- ja työvoimapolitiikka: koulutus- ja työvoimapoliittinen asiantuntija Saana Siekkinen, puh. 040 834 5030
  • Ekonomisti Olli Koski, puh. 050 541 9645