s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Matti Tukiainen: SAK:n mainos …

Matti Tukiainen: SAK:n mainos on kannanotto äänestämisen puolesta

SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen

– SAK:n maanantaina julkistamaa äänestysaktivointikampanjan televisiomainosta on arvosteltu kannanottona yrittäjyyttä ja yrittäjiä kohtaan. Mainos ei ole SAK:n kannanotto yrittäjyyteen eikä yleisemminkään yhteiskuntapolitiikkaan tai työmarkkinapolitiikkaan, vaan voimakas vetoomus äänestämisen puolesta. Tuoreen tutkimuksen ja aiemman kokemuksen perusteella työväestö, josta valtaosa on SAK:n jäseniä, äänestää selvästi muuta väestöä passiivisemmin. SAK toimii sen puolesta, että järjestön omat jäsenet käyttävät äänioikeuttaan. SAK ei järjestönä ota kantaa eikä anna suosituksia siitä, ketä tai mitä puoluetta jäsenten tulisi äänestää, sanoi SAK:n johtaja Matti Tukiainen tänään Kouvolassa.

Mainoksessa Oiva Lohtanderin esittämä hahmo on karikatyyri öykkärimäisestä hyväosaisesta, joka varmasti äänestää. Kyseessä ei tietenkään ole mikään keskiverto yritysjohtaja.

– Mainosta on arvosteltu ja tahallisesti tulkittu väärin ennen muuta Kokoomuksen, Suomen Yrittäjien ja muutoinkin työnantajien taholta. Väistämättä tuleekin mieleen kysymys, eivätkö he halua, että äänestysaktiivisuus – ja erityisesti palkansaajien aktiivisuus – nousee? Arvioivatko arvostelijat kenties hyötyvänsä siitä, että työntekijät eivät käytä kaikille kansalaisille kuuluvaa oikeutta, Tukiainen kysyi.

– Erityisesti Kokoomuksen suunnalta on sanottu SAK:n kampanjan lisäävän sellaista vastakkainasettelua, jota suomalaisessa yhteiskunnassa ei enää ole. Yhteiskunnassa on edelleen ja tulee aina olemaan erilaisia vastakkainasetteluja. Kansalaisten mielestä vastakkainasettelu on Evan tuoreen tutkimuksen mukaan jopa kasvanut, Tukiainen muistutti.

– Demokratiaan ja kolmikantayhteistyöhön perustuvassa hyvinvointiyhteiskunnassa eri kansalaisryhmien välisiä tavoitteita – jopa toisilleen vastakkaisiakin – sovitellaan kaikkien suomalaisten eduksi. Se on ollut SAK:n yhteiskuntapoliittinen linja ja siihen SAK pyrkii jatkossakin. Sen avulla Suomi on noussut yhdeksi maailman johtavista hyvinvointimaista, Tukiainen sanoi.