Matti Huutola: Massatyöttömyyteen puututtava

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola korostaa, että Suomessa on käytännössä massatyöttömyys. Työttömänä tai erilaisten työvoimapoliittisten toimien piirissä on 450 000 ihmistä.
20.11.2014 11:49
SAK
Matti Huutola SAK:n valtuuston kokouksessa torstaina.

- Työllisyyden pitää olla ykkösasia maan hallituksen politiikassa ja tulevissa työmarkkinaratkaisuissa, Huutola painotti SAK:n valtuuston kokouksessa Kiljavalla torstaina.

Huutola muistutti, että elvytystä ovat esittäneet useat kotimaiset ja kansainväliset ekonomistit. Kansainvälisen valuuttarahaston mukaan julkisen menojen lisääminen yhdellä prosentilla järkeviin investointeihin kasvattaisi bruttokansantuotetta ensimmäisenä vuonna 0,4 prosenttia ja neljäntenä vuonna peräti 1,5 prosenttia.

- Elvyttämällä luotu kasvu pysäyttää myös velkaantumisen. Hallitus on toiminut oikein ja käynnistänyt monia isoja infrainvestointeja kautensa loppupuolella.

Huutola uskoo Suomen nousevan, kun maailmantalouden suhdanne kääntyy nousuun. Suomen vahvuuksia ovat hyvä koulutus, osaava työvoima, kyky innovoida, tehokas ja luotettava julkinen hallinto sekä toimiva infrastruktuuri. Kasvun edellytys on kuitenkin, että työelämä on jatkossakin ennustettava, turvallinen ja oikeudenmukainen.

- Ennestäänkin niukan toimentulon varassa elävien palkkoja alentamalla ja työehtoja heikentämällä ei synnytetä uusia työpaikkoja – vaan vähennetään kotimaista kulutusta tilanteessa, jossa vienti yskii.

Matti Huutolan koko puhe