Maksullisuus romahdutti työoikeuteen tulleiden tapausten määrän Britanniassa

Britannian hallitus sääti viime vuonna ennakkomaksun työntekijöille, jos he haluavat viedä kaltoin kohtelunsa työoikeuden käsittelyyn. Kävi kuten ay-liike pelkäsi: oikeudenkäyntien määrä väheni jyrkästi.
16.12.2014 11:42
SAK
TUC:n Frances O´Grady on kritisoinut oikeudenkäyntien maksullisuutta.

Kaltoin kohdeltu työntekijä joutuu maksamaan 315 euron takuumaksun, jos hän haluaa viedä asiansa työoikeuteen. Jos asia etenee varsinaiseen oikeuskäsittelyyn, maksu nousee 1 500 euroon.

Britannian ammattiliittojen keskusjärjestö TUC on laatinut raportin lain ensimmäisen vuoden vaikutuksista. Sen mukaan erityisesti matalimmin palkatut työntekijät ja naiset kärsivät maksuista.

TUC:n raportin mukaan työoikeuteen menneiden tapausten määrä romahti vuodessa 81 prosenttia. Erityisen selvästi putosi seksuaalista häirintää koskevien tapausten määrä. Tämän vuoden ensimmäisen kolmen kuukauden aikana näitä tapauksia oli esillä 1 222, kun vuotta aiemmin tapauksia oli yli 6 000.

Raskauden vuoksi syrjittyjen oikeudenkäynnit putosivat neljänneksellä, etnisyyden tai vammaisuuden perusteella nostettujen juttujen määrä väheni 60 prosentilla. Tapauksia, joissa työntekijälle oli maksettu alle vähimmäispalkan, käsiteltiin 70 prosenttia vähemmän. Maksamatta jääneisiin palkkoihin liittyvät tapaukset romahtivat 85 prosentilla edellisvuoteen verrattuna.

Voitto surkeille pomoille

Vähätuloiset on vapautettu maksusta, mutta TUC:n mukaan vain yksi neljästä hakijasta saa maksuunsa helpotusta. Järjestön pääsihteerin Frances O'Gradyn mukaan maksut ovat voitto Britannian surkeimmille pomoille, jotka näin välttyvät kiusaamis- ja väärinkäytössyytöksiltä.

Britannian liike-elämä lobbasi voimakkaasti maksujen puolesta. Teollisuuden lobbausorgnisaatio CBI:n edustaja on kuitenkin myöntänyt, että maksut ovat nyt liian korkeat.

Heikki Jokinen