Maaliskuun lyhyet

23.03.2007 11:57

Zimbabwen ay-liike jatkaa kamppailuaan palkansaajien vähimmäistoimeentulon turvaamiseksi uhmaten viranomaisten väkivaltaisia otteita. Ammatillinen keskusjärjestö ZCTU aikoo järjestää huhtikuun alussa 2-päiväisen työnseisauksen vähimmäispalkan nostamiseksi. &#;8211 ZimOnline 23.03.2007 (englanniksi)

Israelin julkisen sektorin työntekijät aloittivat keskiviikkona lakon 3 700 työntekijän maksamattomien palkkojen vuoksi. Rästit keskittyvät talouskriisistä kärsiviin kuntiin. Lakko on keskeyttänyt työt ministeriöissä ja paikallishallinnon virastoissa sekä julkisissa liikennevälineissä. Lakko taivutti kahdeksassa tunnissa hallituksen sopimaan ay-liikkeen kanssa. - Haaretz 21.03.2007 (englanniksi)

Romaniassa Mittalin terästehtaan työläiset vaativat palkkoihinsa 34 prosentin korotusta. Ammattimies ansaitsee tehtaan tuotannossa noin 170 euroa kuukaudessa. - HotNews.ro 19.03.2007 (englanniksi)

Saksassa, Ranskassa, Britanniassa ja Espanjassa kymmenien tuhansien Airbusin työntekijöiden odotetaan osallistuvan tänään mielenosoituksiin työpaikkojen lopettamissuunnitelmaa vastaan. Metallityöläisten ammattiliitot ovat yhdessä valmistelleet protestiliikettä. - BBC 15.03.2007 (englanniksi)

Zimbabwessa väkivaltaiset hyökkäykset vallanpitäjien vastustajia vastaan varjostavat ay-liikkeen neuvotteluja hallituksen ja työnantajien kanssa maan katastrofaalisen taloudellisen ja sosiaalisen tilanteen parantamiseksi. - ITUC 13.03.2007 (englanniksi)

Norjassa 70 prosenttia kansalaisista arvelee, että eronneen puheenjohtajan Gerd-Liv Vallan tapaus vahingoitti ammatillista keskusjärjestöä LO:ta. Jos LO ja sen jäsenliitot menestyvät hyvin kevään tes-kamppailuissa, niiden arvostus voi kuitenkin nopeasti elpyä, politiikan asiantuntija Aslak Blonde arvioi. - Aftenposten 12.03.2007 (englanniksi)

Norjan ammatillisen keskusjärjestön LO:n puheenjohtaja Gerd-Liv Valla on eronnut hänen johtamistapaansa kohdistetun arvostelun seurauksena. Vallan seuraaja Roar Flåthen muistuttaa, että Vallan puheenjohtajakaudella LO ylsi moneen merkittävään saavutukseen. - LO 09.03.2007 (norjaksi)

Saksan kemianteollisuuden 550 000 työntekijän palkat nousevat 3,6 prosenttia. Lisäksi heille maksetaan sekä 0,7 prosentin että 70 euron kertakorvaus. Uusi sopimus on voimassa 14 kuukautta. - IGBCE 08.03.2007 (saksaksi)

Saksassa ammattiliitot vaativat keskimäärin 6 prosentin palkankorotuksia meneillään olevalla tes-kierroksella. Uusista sopimuksista neuvotellaan muun muassa metalli-, kemian-, puu-, viestintä-, elintarvike- ja rakennusteollisuudessa. - WSI 06.03.2007 (pdf, saksaksi)

Britanniassa Lloyds TSB -pankin asiakkaat voivat taas soittaa paikallisiin pankkikonttoreihinsa Intiassa toimivien puhelinpalvelukeskusten sijaan. Pankki alkoi keskittää puhelinpalvelujaan Intiaan vuonna 1994. - Guardian Unlimited 02.03.2007 (englanniksi)

Ruotsissa Elintarviketyöläisten liitto ottaa jäsenilleen työttömyysvakuutuksen Folksamilta, joka on asiakkaidensa omistama yhtiö. Ammatillisen keskusjärjestön LO:n liitot eivät ole aiemmin ottaneet jäsenilleen työttömyysvakuutusta yksityissektorilta. - LO-Tidningen 02.03.2007 (ruotsiksi)

Ranskassa lentokoneita valmistavan Airbusin työntekijät aikovat mennä lakkoon 6. maaliskuuta vastalauseena yhtiön suunnitelmalle lopettaa tuhansia työpaikkoja. - Expatica 01.03.2007 (englanniksi)

Yhdysvaltojen edustajainhuone on hyväksynyt ammatillista järjestäytymistä helpottavan lakialoitteen. Ammatillinen keskusjärjestö AFL-CIO pitää sitä työlainsäädännön merkittävimpänä kehittämisenä 70 vuoteen. - AFL-CIO Weblog 01.03.2007 (englanniksi)