Maailmanpankin asetuttava myös käytännössä ay-oikeuksien puolelle, VAKL vaatii

22.09.2003 14:11

Dubaissa Arabiemiirikunnissa järjestetään tänään seminaari, jossa käsitellään työelämän perusnormien merkitystä köyhyyden vähentämiselle. Tilaisuus on ennen kokematon öljystä äkkirikastuneessa maassa, koska sen vallanpitäjät ovat suhtautuneet kielteisesti ay-oikeuksiin maan itsenäistymisestä lähtien.

Yli 90 prosenttia Arabiemiirikunnissa työskentelevistä on muista maista tulleita siirtotyöläisiä, eikä isäntämaa ei ole sallinut heille minkäänlaisia ay-oikeuksia. Ammatillista järjestäytymistä yrittäviä uhkaa maastakarkotus.

Seminaarin järjestää Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto VAKL yhdessä Maailmanpankin ja Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n kanssa rahalaitosten vuosikokousten aattona. VAKL:lle seminaari on uusi osoitus siitä, että Maailmanpankissa ja Valuuttarahastossa orastaa myönteinen mielenkiinto työelämän perusnormeja kohtaan. VAKL kuitenkin huomauttaa, että Washingtonin mahtilaitosten on muututtava perusteellisesti ennen kuin ne osoittavat ay-oikeuksien täyttä kunnioitusta käytännössä.

Hankinnoissaan ja lainaehdoissaan Maailmanpankki ja Valuuttarahasto ovat toistaiseksi hyvin harvoin vaatineet alihankkijoiltaan ja lainojensa vastaanottajilta työelämän perusnormien kunnioitusta. Roimasti parannettavaa on myös siinä, miten rahalaitokset sallivat paikallisella tasolla ay- ja kansalaisjärjestöjen osallistua hankkeiden valmisteluun. Toistaiseksi yhteistyö paikallisella ja kansallisella tasolla on ollut pikemmin poikkeus kuin vakiintunut tapa.

Myönteisinä esimerkkeinä VAKL mainitsee Bosnian ja Nepalin tapaukset. Maailmanpankki on molemmissa maissa havahtunut siihen, että köyhyyden jatkumisen ja työläisten oikeuksien loukkaamisen välillä vallitsee tiivis yhteys.

Maailmanpankin Senegalia ja Burkina Fasoa koskevia raportteja VAKL kehuu. Niissä Maailmanpankki päättelee, että köyhyyden vähentäminen on kestävällä pohjalla ainoastaan siinä tapauksessa, että ay-liike ja muu kansalaisyhteiskunta voimistuvat ja nousevat nykyistä keskeisempään rooliin kehitysprosessissa.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut