Maailman ay-liike vaatii: Ei jalkapallokisoja Qatariin

Ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestö ITUC on valmis lähettämään ryhmän kokeneita työolojen tarkastajia Qatariin. Maata syytetään epäinhimillisestä siirtotyöläisten kohtelusta maan valmistautuessa jalkapallon maailmanmestaruuskisoihin 2022.
04.10.2013 09:15
ITUC:n kampanjamateriaalia

ITUC vaatii tällä viikolla Zürichissä kokoontuvalta Maailman jalkapalloliitolta FIFA:lta, että se asettaa työläisten oikeudet kisojen ehdoksi sekä suostuu yhteiseen selvitykseen oikeuksien loukkauksista ja työntekijöiden kuolemista. Kaikki tiedot on raportoitava jalkapallofaneille, yleisölle ja kuolleiden työläisten omaisille.

Maailman ammattiyhdistysliike on jo pitkään nostanut esiin työläisten oikeuksien loukkaukset Qatarissa. Työntekijöiden kohtelu on epäinhimillistä ja maan 1,2 miljoonasta siirtotyöläisestä kuolee joka vuosi 400. Rakennustyömailla vakavat onnettomuudet ovat kahdeksan kertaa yleisempiä kuin muissa rikkaissa maissa.

Suurin osa kisapaikkojen työläisistä on nepalilaisia, joiden olot vertautuvat orjuuteen. Palkkoja on jätetty maksamatta kuukausiksi, jotta työläiset eivät karkaisi. Moni kertoo, että he eivät ole saaneet juomavettä aavikon paahtavassa kuumuudessa, mikä selittänee osaltaan nuorten ja vahvojen työmiesten suurta kuolleisuutta.

Qatarin kafala-järjestelmän mukaan siirtotyöläisillä ei ole ilman heidät maahan tuoneen yrityksen lupaa oikeutta vaihtaa työpaikkaa eikä poistua maasta. ITUC vaatii järjestelmän epäkohtien korjaamista.

Qatar kiistää rikkomukset, mutta kansainvälinen ay-liike ei pidä sen vakuutteluja uskottavina. Rakennustyöläisten maailmanliitto BWI lähettää 7. lokakuuta tutkijansa Qatariin. He selvittävät, miten valtio ja urakoitsijat seuraavat työelämän säädöksiä ja sopimuksia.

Mikäli kuolemien tahti jatkuu nykyisenä, 4 000 ihmistä kuolee rakennustöiden loppuun mennessä.

Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY vetoaa Maailman jalkapalloliiton FIFA:n kokoukseen, että se vaatisi Qatarilta sitovia takuita työläisten oikeuksien noudattamisesta.

EAY:n pääsihteeri Bernadette Ségol sanoo, että mikäli kuolemien tahti jatkuu nykyisenä, 4 000 ihmistä kuolee rakennustöiden loppuun mennessä. Hän vetoaa eurooppalaisiin jalkapallopiireihin, jotta nämä toimisivat kisojen siirtämiseksi muualle, ellei tilanne Qatarissa muutu.

Saksan ammatillinen keskusjärjestö DGB vaatii maansa jalkapalloliitolta toimia kisojen siirtämiseksi. Qatarin tilanne ei sovi yhteen jalkapallon perusajatuksena olevan kansojen välisen ymmärryksen lisäämisen kanssa, DGB sanoo.

Heikki Jokinen