Maahanmuuttajien palvelut samaan paikkaan

SAK ja Helsingin seudun kauppakamari haluavat koota maahanmuuttajien työllistymiseen ja työnantajien lupaprosesseihin liittyvät palvelut saman katon alle.
16.06.2016 07:30
SAK ja Helsingin seudun kauppakamari
SAK:n maahanmuuttoasioiden asiantuntija Eve Kyntäjä ja projektijohtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

– Haluamme rakentaa pääkaupunkiseudulle kokonaisuuden, jossa on mukana eri viranomaisia ja muita toimijoita. Maahanmuuttajille ja heitä palkkaaville työnantajille suunnatut palvelut ovat liian hajallaan eri virastoissa ympäri pääkaupunkiseutua, SAK:n maahanmuuttoasioiden asiantuntija Eve Kyntäjä sanoo.

SAK ja Helsingin seudun kauppakamari ovat mukana julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin yhdistävässä Töissä Suomessa/At Work in Finland -hankkeessa.

Yhtenä tavoitteena on luoda pääkaupunkiseudulle koko valtakuntaa palveleva ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden työllistymistä edistävä International House Helsinki, jollainen toimii jo esimerkiksi Kööpenhaminassa.

– Yritysten mahdollisuudet palkata kansainvälisiä osaajia lisääntyvät, kun neuvontapalvelut ovat helposti saavutettavissa ja lupaprosessit toimivat ennustettavasti. Myös maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden kotoutuminen helpottuu, kun he löytävät työllistymistä ja yrittäjyyttä tukevat palvelut, projektijohtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista toteaa.

Työelämän kansainvälistyminen pysyvä ilmiö

Osana hanketta SAK on avannut maahanmuuttajien työsuhdeneuvontapalvelun, joka opastaa maahanmuuttajia ja ulkomaalaisia tilapäistyöntekijöitä muun muassa palkkaan ja työaikoihin liittyvissä asioissa.

Helsingin seudun kauppakamarin palvelu COME (Chamber of Multicultural Employments) puolestaan neuvoo yrityksiä ulkomaisen työvoiman kysymyksissä ja käynnistää korkeakoulutetuille suunnatun mentorointiohjelman.

– Työperäinen maahanmuutto ja vieraskielisen työvoiman osuuden kasvu työmarkkinoilla ovat pysyviä ilmiöitä. Palvelujen tarkoituksena on sujuvoittaa työpaikkojen arkea, auttaa työnantajia löytämään työntekijöitä ja helpottaa ulkomaalaistaustaustaisen työntekijöiden kotoutumista suomalaisille työmarkkinoille, kauppakamari ja SAK korostavat.

Helsingin kaupungin hallinnoimaan Töissä Suomessa -hankkeeseen osallistuvat myös Espoon ja Vantaan kaupungit, Uudenmaan liitto, Uudenmaan TE-toimisto, Uudenmaan ELY-keskus sekä monikulttuurijärjestöjen verkosto Moniheli. Euroopan sosiaalirahasto ESR:n rahoittama hanke jatkuu vuoden 2018 elokuun loppuun.

SAK:n maahanmuuttajien työsuhdeneuvonta.
Helsingin seudun kauppakamarin COME-neuvontapalvelu.