Maahanmuuttajat saavat ammattiliitoista tietoa Maailma kylässä –festivaaleilla

SAK opastaa maahanmuuttajia ammattiliittoon liittymisessä Maailma kylässä -festivaaleilla. Neuvoja antavat maahanmuuttajataustaiset ammattiyhdistysaktiivit, joilla on omakohtaisesta kokemusta järjestäytymisestä Suomessa.
20.05.2015 14:08
Maailma kylässä -festivaaleilla musisoi Sierra Leone's Refugee All Stars, joka antaa musiikillaan äänen pakolaisille.

– Kaikille ei ole välttämättä selvää, ettei ammattiliittoon kuuluminen ole vaarallista, ja suomalaisista suurin osa kuuluu oman alansa liittoon. Monissa maissa liittojen jäseniä saatetaan vainota, tai liitot ovat korruptoituneita, kertoo SAK:n maahanmuuttoasioiden asiantuntija Eve Kyntäjä.

SAK:n juhlateltassa on tietokone, jonka avulla maahanmuuttajat voivat katsoa itselleen sopivan ammattiliiton Liitot.fi-palvelusta. SAK jakaa Maailma kylässä –festivaaleilla myös esitteitä, joita on painettu 11 kielelle.

Tempausta on ollut suunnittelemassa maahanmuuttopoliittinen työryhmä, johon kuuluu edustajia SAK:laisista liitoista.

Musiikkia, teatteria ja keskusteluita

Poikkitaiteellisilla kulttuurifestivaaleilla esiintyvät viikonloppuna muun muassa UMO – Helsinki – Cotonou, sahrawi-laulaja Aziza Brahim, laulaja-lauluntekijä Janna, afrobeatia soittava Orlando Julius & The Heliocentrics ja kirjailija Nnimmo Bassey. Helsingissä Kaisaniemen puistossa vietettävässä tapahtumassa on myös paljon tekemistä lapsille.

SAK tekee yhteistyötä festivaaleilla Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin kanssa. Metropolian tekstiilisuunnittelun opiskelijat ovat rakentaneet SASKin festivaaliteltasta taikametsän, jossa kaikki ei ole sitä, miltä se näyttää.

Maailma kylässä -festivaalin järjestää Kepa ry. Tapahtumaan on vapaa pääsy.