Maahanmuuttajat eivät ole palkkojen polkemisen välineitä

SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen tuomitsee viimeaikaiset esitykset halpatyömarkkinoiden luomisesta Suomeen. Työvoiman tarjonnan lisääminen ei hänen mukaansa ole ratkaisu työttömyysongelmaan.
01.05.2013 12:00
SAK

– Kysymys on selkokielellä siitä, että kun meillä on tällä hetkellä 290 000 työtöntä, heidänkin työllistymisensä edistyy, kun heikennetään työttömyysturvaa ja lisätään maahanmuuttoa. Tämä Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen johtajan Juhana Vartiaisen oppi lähtee siitä, että kun heikennetään työttömyysturvaa ja lisätään työvoiman maahantuontia, saadaan palkkoja laskettua ja sen myötä ihmiset ottamaan vastaan nekin työt, joihin nyt ei työvoimaa niistä maksettavilla palkoilla löydy.

SAK ei hyväksy ajatusta, että maahanmuuttajia käytetään suunnitelmallisesti halpatyövoimana ja palkkojen polkemisen välineinä. Suomeen ei saa syntyä kaikkia oikeuksia vailla olevien ulkomaisten työntekijöiden luokkaa.

– Ei ole oikein eikä järkevää kiihdyttää epäterveiden ja palkansaajia huonosti kohtelevien työmarkkinoiden laajenemista. Siitä on monissa eurooppalaisissa maissa varoittavien esimerkkejä, Matti Tukiainen totesi vappupuheessaan Kirkkonummella.

Matti Tukiaisen koko puhe

Työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen, SAK, puh. 0400 600 099