Lyly: Yhteiskuntasopimus edellyttää jo tehtyjen sopimusten noudattamista

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly pitää yhteiskuntasopimuksen edellytyksenä, että jo tehdyistä sopimuksista pidetään kiinni.
21.04.2015 12:36
SAK
Lauri Lyly

Lyly tähdensi Yle Puheen haastattelussa tiistaiaamuna, että työmarkkinajärjestöjen viime syksynä neuvottelema eläkesopimus on toteutettava sovitulla tavalla. Eläkemaksujen alentaminen ei SAK:lle käy.

– Me emme halua vaarantaa tulevia eläkkeitä.

Kesäkuun 15. päivään mennessä työmarkkinajärjestöjen on tarkoitus neuvotella työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaiset palkankorotukset ensi vuodelle, Lyly puolestaan muistutti Ylen aamu-tv:n haastattelussa.

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä on esittänyt, että työmarkkinajärjestöt neuvottelisivat yhteiskuntasopimuksesta samaan aikaan hallitusohjelmaneuvotteluiden kanssa. SAK:n puheenjohtaja pitää aikataulua haasteellisena.

– Haluaisimme nähdä, mitä hallituksen talous- ja muu politiikka on, ennen kuin teemme mitään isompia ratkaisuja.

Sipilän ehdottamasta yhteiskuntasopimuksesta tiedetään toistaiseksi vain otsikko, sisältö on auki. Lyly pitää myönteisenä yhteiskuntasopimuksen taustalla olevaa ajatusta, että Suomi pärjää yhdessä sopimisella. Sopimus ei hänen mukaansa kuitenkaan voi syntyä elementeistä, joissa vain työntekijän turvaa heikennetään.

SAK on valmis neuvottelemaan muun muassa kannustinloukkujen purkamisesta, tuottavuudesta ja työaikapankeista, jotka antavat työntekijälle oikeuden säästää ja pitää vapaitaan joustavasti.

– Me haluaisimme työaikapankkeja, mutta niitä eivät taas yrittäjät oikein halua, Lyly ihmetteli MTV3:n Huomenta Suomen haastattelussa.

SAK ei lämpene työntekijän koeajan pidentämiselle. Koeaika on nyt pääsääntöisesti neljä kuukautta. Jos työnantaja tarjoaa työsuhteen alussa koulutusta, sen kesto voi olla kuusikin kuukautta.

– Toisaalta jos työntekijä palkataan toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen, siinä on jo nyt hyvin lyhyt irtisanomisaika työsuhteen alkupäässä. Aina unohdetaan, että silläkin puolella on jo aika paljon joustoa, Lyly sanoo.