s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lyly: Työllisyysmäärärahat tur…

Lyly: Työllisyysmäärärahat turvattava

Lauri Lyly

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly vetoaa hallitukseen, että se vahvistaa budjettiriihessä jo hallitusohjelmassa sovitut lisäpanostukset työllisyyden hoitoon.

– Viime kevään jälkeen talouden näkymät ovat muuttuneet hyvin epävarmoiksi ja valtion on nyt varauduttava myös työttömyyden kasvuun. Valtiovarainministeriön budjettiehdotus tarkoittaisi kuitenkin mittavia leikkauksia työttömien palveluihin, mikä on täysin päinvastoin kuin hallitusohjelmassa on sovittu, Lyly painottaa.

Hallitusohjelmassa sovittiin, että työttömien mahdollisuuksia osallistua koulutukseen, palkkatuettuun työhön ja muihin tukitoimiin lisätään. Sen lisäksi nuorten yhteiskuntatakuun toteuttaminen ja pitkäaikaistyöttömyyden katkaiseminen vaativat Lylyn mukaan uusia toimia ja määrärahoja.

– Hallituksen ei pidä toistaa sitä virhettä, että työllisyysmäärärahat alimitoitetaan ja lisäyksiä tehdään lisätalousarvioilla. Tänäkin vuonna työttömät ovat joutuneet odottamaan tukitoimia, koska määrärahat ovat olleet lopussa. Määrärahojen leikkaaminen johtaa vain työttömyyden turhaan pitkittymiseen, Lyly varoittaa.

Hallituksen kaksipäiväinen budjettiriihi alkaa tänään.