s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lupa mahdollistaa monipuolisen…

Lupa mahdollistaa monipuolisen energiaratkaisun

SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen:

Hallituksen selkeän enemmistön päätös mahdollistaa monipuolisen energiatuotannon jatkumisen Suomessa. Palkansaajien työllisyyden ja hyvinvoinnin turvaamiseksi olisikin toivottavaa, että myös eduskunta hyväksyy ratkaisun. Mitään päästötöntä energiavaihtoehtoa ei ole järkevää sulkea pois myöskään ympäristösyistä, sillä ilmaston lämpeneminen on otettava vakavasti. Suomen on osaltaan täytettävä kansainväliset velvoitteensa kasvihuonekaasujen vähentämiseksi.

Eduskunnalla on nyt aito mahdollisuus varmistaa monipuolinen energiaratkaisu. Huoltovarmuudesta ja kohtuuhintaisen sähkön saatavuudesta on pidettävä huolta kaikissa oloissa. Siksi tuontiriippuvuutta pitää vähentää. Tämän päivän päättäjillä on vastuu siitä, ettei Suomen energiahuoltoa tehdä liian riippuvaiseksi vain yhdestä maasta ja yhdestä maakaasun myyjästä. Sähköntuotannossa on varmistettava riittävä omavaraisuus. Perusvoimaratkaisuna suomalainen lisäydinvoima on parempi vaihtoehto kuin venäläinen maakaasu ja luottaminen sähkön lisätuontiin ulkomailta.

Tarvitsemme vuoteen 2015 noin 5000 MW uutta voimalakapasiteettia. Hyvinvoinnin ja työllisyyden turvaamiseksi sekä kotitalouksien sähkölaskun pitämiseksi kohtuullisena on järkevää sallia paitsi lisäydinvoima myös lisätä biopolttoaineiden, sekä jonkin verran myös maakaasun ja vesi- ja tuulivoiman käyttöä. Lisäksi on jatkettava tehostettuja energiansäästötoimia sekä teollisuudessa että henkilökohtaisessa kulutuksessa. SAK tulee lähiaikoina esittämään energiakeskusteluun oman mallinsa maamme energiahuollon turvaamisesta.

Energiaratkaisusta tarvitaan nyt kiihkotonta ja asiaperusteisiin nojaavaa keskustelua.

Apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040 760 6250