Luottamusmieskoulutus uudistuu

Kiljavan opisto on päivittänyt luottamusmieskoulutuksen, sen materiaalit ja opetusmenetelmät tämän päivän luottamusmiesten tarpeisiin
18.02.2014 07:22 karhu admin
Luottamusmiesten ja työsuojelun peruskurssit on uudistettu ja nyt on työn alla jatkokurssien opetussuunnitelmat, kertoo Kiljavan opiston apulaisrehtori Marjaana Liehu-Törrö.

Syksyn luottamusmiesten peruskurssit on toteutettu uudistuneen opetussuunnitelman mukaisesti ja tammikuun lopulla vietiin läpi ensimmäistä kertaa uusittu työsuojelun peruskurssi. Jatkossa Kiljavan opiston apulaisrehtorin ja työoikeuden opettajan Marjaana Liehu-Törrön mukaan päivitetään myös jatkokurssien opetussuunnitelmat. Opetussuunnitelmien uudistumisen lisäksi on otettu käyttöön uusia opetusmenetelmiä ja välineitä.

– Koulutuksen päivittämisen taustalla ovat työskennelleet liittojen asiantuntijoista koostuneet kehittämisryhmät. Näin on varmistettu, että koulutuksen sisältö palvelee kaikkia osapuolia. Mutta lopullinen kiitos koulutuksen uudistamisen toteutuksesta kuuluu Kiljavan omille LM- ja TS-tiimeille, jotka ovat innostuneena kehittäneet opetusohjelmia, materiaaleja ja menetelmiä, Liehu-Törrö kehuu työyhteisöään.

Tabletti tuli taloon

Kurssilaisille on omat vihkot kurssiviikon aiheista, työsuojeluvaltuutetuille oma työkirja, koska työsuojelun puolella eri alojen keskeiset asiat vaihtelevat liitoittain enemmän. Opettajille on oma materiaalinsa opetuspankissa. Se on sähköisessä muodossa, ja näin lainsäädännön muuttuessa materiaali voidaan heti päivittää.

– Meillä on kaksi atk-luokkaa, minkä lisäksi on hankittu koulutuskäyttöön 20 tablettia. Niitä käytetään enimmäkseen harjoituksiin, joissa kurssilaiset opettelevat hakemaan tietoa. Monille vasta luottamusmiehenä aloittavalle on tärkeää tietää, mistä saa tarvittavaa tietoa. Siinä tutkitaan niin liiton, SAK:n kuin finlexin sivujen sisältöä. Työsuojelun peruskurssilaisille oivallisia lähteitä ovat työterveyslaitoksen ja työsuojelun nettisivut.

Opitaan oppimaan

Koulutuksessa on joitakin uudenlaisia painotuksia. Apulaisrehtori Marjaana Liehu-Törrö tuo esiin oppimisesta puhumisen.

– Monella on aikaa omista oppimiskokemuksista eivätkä ne ole aina ole hyviä.

– Opetusmenetelmissä on huomioitu erilaiset tavat oppia. Meillä on visuaalista esitystä, puhuttua asiaa sekä toiminnallisia osuuksia esimerkiksi tehtäviä tehtäessä, Liehu-Törrö korostaa.

– Kehittämisryhmässä pohdittiin, miten liitto osallistuu koulutukseen. Päädyimme liiton päivään tai puolikkaaseen kunkin liiton tarpeiden mukaan. Olemme opetussuunnitelmassa varmistaneet, ettei kerrota päällekkäisiä asioita. Liitolle on tärkeää tehdä näkyväksi omaa työtä, organisaatiota ja tessiä. Lisäksi luottamusmiesten on helpompi ottaa yhteyttä jo tuttuun henkilöön.

Neuvottelua ja viestintää

Luottamusmiehen tehtäväkentän laajuutta kuvaa se, että työehtosopimuksen ja työsopimuslain tuntemisen ohella luottamusmiesten on hallittava viestintää ja vuorovaikutusta. Luottamusmies joutuu laatimaan porukalleen tiedotteita ja neuvottelutaidot pääsevät oikeuksiinsa työpaikan neuvotteluissa.

– Neuvotteluharjoitukset kuuluvat oleellisesti luottamusmieskoulutukseen. Niitä taitoja tarvitaan neuvoteltaessa pomojen kanssa, mutta vähintään yhtä tärkeää on saada omat porukat toimimaan. Sillä mitä parempaa työpaikkatoiminta on, niin sitä helpompaa on työpaikan edunvalvonta, Liehu-Törrö luonnehtii.

Hän myös muistuttaa, että on syytä pitää mielessä, etteivät työpaikalla riitele ihmiset vaan asiat. Niinpä asialliset välit työnantajaan helpottaa edunvalvontaa työpaikalla.

Verkostoja ja vertaistukea

Kiljavan apulaisrehtori Marjaana Liehu-Törrö korostaa, että luottamusmieskurssi tarjoaa kurssilaisille paljon muutakin kuin mitä opetussuunnitelma sisältää.

– Lounastauoilla tai iltaisin käytävät keskustelut ovat tärkeitä. Kurssilaiset kertovat omista tavoistaan toimia, kokemuksistaan, kuinka heillä on asiat saatu hoidettua. Nämä kokemukset ovat aivan yhtä tärkeitä kuin varsinaisen opetussuunnitelman sisältö.

Kurssilaisilla on lähtiessään toistensa sähköpostiosoitteet ja nämä sähköpostiringit toimivat verkostona, jolta voi kysyä neuvoa. Jotkut kurssilaiset tulevat sitten samalla porukalla jatkokurssillekin.

– Olen kuullut, että on perustettu suljettuja facebook-ryhmiäkin. Kaikenlainen verkostoituminen helpottaa toisilta oppimista ja siten tukee käytännön edunvalvontaa, arvioi Kiljavan apulaisrehtori.

Aino Pietarinen