Luottamusmies Jarmo Lyttinen: ”Ei kukaan muu vahdi työntekijöiden oikeuksia”

28-vuotias maalari Jarmo Lyttinen on saanut luottamusmiehenä asioita aikaan, mutta muuttunut samalla vähän kyynisemmäksi.
30.10.2019 09:30
SAK
Joudun usein puuttumaan asioihin, koska ihmiset eivät itse tunne oikeuksiaan, kertoo Jarmo Lyttinen. Kuva Laura Oja.

Mikä sai sinut ryhtymään luottamusmieheksi?

– Olen aina tiennyt itse, mitä omiin oikeuksiini ja työehtoihin kuuluu. Olen toiminut luottamusmiehenä kaksi vuotta ja työsuojeluvaltuutettuna neljä. Olin siis aika nuori, kun lähdin näihin hommiin. Olin kuitenkin seurannut työmarkkinapolitiikan uutisointia ja Rakennusliiton toimintaa, ja olen opetellut koko ajan lisää eri kursseilla.

– Tuntuu, että liian monet työntekijät tietävät oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan aika vähän. Joudun usein puuttumaan asioihin, koska ihmiset eivät itse tunne oikeuksiaan. Olen saanut teroittaa, että katsokaa ne tilinauhat ja tarkistakaa, että luvut täsmäävät.

Mikä tehtävässä on parasta?

–  Parasta on, että saan toimia kaikkien kanssa, teen työmaakierroksia ja näen yrityksen ihmisiä. Minulla on kaksi tuntia viikossa luottamusmiesaikaa, eikä pomo ole sitä koskaan kellolla vahdannut.

– Työntekijät soittelevat minulle, jos niillä on ollut jotain häikkää, esimerkiksi palkasta on puuttunut heidän mielestään rahaa. Minuun on matalampi kynnys ottaa yhteyttä kuin liittoon.

– Työntekijöiden on paljon turvallisempaa olla töissä, kun työpaikalla on luottamusmies. Se liittyy työturvallisuuteen, rahallisiin oikeuksiin, ihan kaikkeen.

– Kaikki eivät uskalla lähteä työnantajaa vastaan, jos edessä on talvi ja lomautusvaara. Silloin olen joutunut sanomaan, että käännetään asia niin, että minulle ollaan vihaisia, ei sinulle.

Miten yhteistyö esimiehen kanssa sujuu?

– Se on helppoa, mutta ei eihän se ole mukavaa soitella ikävillä asioilla. Vaikeinta on ollut, jos työntekijän palkkakuitista on puuttunut rahaa.

– Välillä kuviossa on ehkä ollut vallankäyttöä ja pojittelua, mutta olen oppinut luottamusmieskoulutuksissa tunnistamaan niitä tilanteita.

Mihin saavutukseesi olet erityisen tyytyväinen?

– Olen yrittänyt saada työvälineistä turvallisempia. Esimerkiksi pöly ja huono työergonomia ovat iso ongelma. Työturvallisuus maksaa eikä se ole aina itsestäänselvyys. Joskus olen laittanut turvattomia vehkeitä suoraan käyttökieltoon.

– Yksi tärkeä konkreettinen saavutus on, että saimme tilinauhat verkkopankkiin. Olen siihen tosi tyytyväinen.

Miten luottamusmiehen pesti on muuttanut sinua?

– Minusta on tullut kyynisempi. Usein työnantaja kokeilee kepillä jäätä. Työntekijän on pidettävä oikeuksistaan kiinni, ei niitä kukaan muu vahdi.

– Toisaalta ymmärrän aiempaa paremmin myös työnantajan näkökulmaa, kyse on kuitenkin voittoa tavoittelevasta toiminnasta. Luottamusmiehen on pystyttävä katsomaan kokonaisuutta.

Veera Luoma-aho/Jaksomedia

Millaisia asioita Jarmo on saanut aikaan? Katso video