Luottamusmies haittaa ranskalaispomoja

Ranskan työmarkkinasyksy on poikkeuksellisen levoton. Työministeri ehdotti kilpailukyvyn parantamiseksi yritysten vapauttamista sosiaalisista velvoitteistaan kuten esimerkiksi luottamusmiehestä.
12.11.2014 12:58 karhu admin
Ranskan ammattiyhdistysten keskusliiton CGT:n pääsihteeri Thierry Lepaon ei usko henkilöstön edustuksen vähentämisen luovan lisää työpaikkoja.

Myös alati kasvavan työttömyysprosentin kanssa kamppaileva presidentti François Hollande pelkää työntekijöiden edustukseen liittyvien rajoitusten olevan jarruna työllistämiselle.

Ranskan ammattiyhdistysten keskusliiton CGT:n pääsihteri Thierry Lepaonin mukaan yritysten sosiaalisten velvoitteiden purkaminen johtaa koko ammattiyhdistysliikkeen tuhoon.

− On outoa, että presidentti joka puhuu kaiken aikaa sosiaalidemokratiasta ja sosiaalisesta vuoropuhelusta näkee työntekijöiden edustuksen jarruna talouskasvulle, Thierry Lepaon kommentoi presidentti Hollanden taannoista puheenvuoroa.

Ranskan työnantajaliitto MEDEF otti ajatuksen työntekijöiden edustuksen heikentämisestä ilolla vastaan vakuuttaen sen luovan tuhansia uusia työpaikkoja. Työnantajapuoli yrittää pehmentää keskustelua korostamalla, ettei kyse ole yritysten sosiaalisten velvoitteiden poistamisesta vaan ainoastaan niiden keventämisestä. Kyseeseen tulisi muun muassa nykyisten henkilöstön lukumäärään perustuvien kriteerien tarkistaminen. Nykyisellään yli 10 työntekijän yrityksessä on oltava nimetty henkilöstön edustaja ja 50 työntekijästä lähtien edustuskomitea.

− Siinä tapauksessa, että näihin rajoihin kosketaan, työntekijät yksinkertaisesti menettävät oikeutensa osallistua ja tarvittaessa puuttua asioihin. Yksikään ammattiyhdistysaktivisti ei suostu tähän.

− Katsokaa Saksaa, missä viidestä työntekijästä lähtien yrityksessä on oltava henkilöstön edustaja ja kymmenestä lähtien edustuskomitea ja työllisyys on tästä huolimatta parempi kuin Ranskassa.

− Jos nyt annamme periksi, on seurauksena ammattiyhdistysliikkeen hiljainen kuolema, Thierry Lepaon jyrähtää.

Hän puhuu hallituksen yleisestä hyökkäyksestä työntekijöitä vastaan.

− Hallitus on kuunnellut liikaa työnantajapuolen lobbareita, koska samaan hengenvetoon puhutaan nyt myös 35 tunnin työviikon pidentämisestä, kauppojen sunnuntaiaukiolojen laajentamisesta ja työnhakijoiden tiukemmasta kontrollista.

Tässä tulehtuneessa tilanteessa työnantajapuolta ja ammattiyhdistysliikettä on vaikea saada yhteisen neuvottelupöydän ääreen. CGT aloitti työmarkkinasyksyn marssimalla jäsenjärjestöineen Pariisin kaduilla liput liehuen. Jos työmarkkinaosapuolten sopua ei synny vuoden loppuun mennessä, työlain mahdollisesta muuttamisesta päättää Parlamentti.

Virpi Latva