LO vaikuttaa sekä valtarakenteiden sisä- että ulkopuolella

18.06.2001 10:12
SAK

Puheenjohtaja Lundby-Wedin EU:n huippukokouksen oheistapahtumassa Göteborgissa

Wanja Lundby-Wedin. Kuva: Pekka Salonen.

"Samalla, kun meillä on yhteyksiä vallan edustajiin, emme saa unohtaa, että olemme kamppailujärjestö." Näin korosti Ruotsin ammatillisen keskusjärjestön puheenjohtaja Wanja Lundby-Wedin lauantaina EU:n Göteborgin huippukokouksen oheistapahtumassa. Hän osallistui paneliin yhdessä Västeråsin piispan Hans Abrahamssonin ja Attacin Ruotsin osaston johdon jäsenen Claes-Bertil Ytterbergin kanssa.

Lundby-Wedin totesi, että LO:lla ja Attacilla on useita yhteisiä tavoitteita, kuten valuuttakeinottelua hillitsevä Tobinin vero, ja köyhien maiden velkojen anteeksianto. LO:n puheenjohtaja muistutti siitä, että Attac ei ole sisällyttänyt ihmisoikeuskannanottoihinsa ay-oikeuksia.

Attacin edustaja Ytterberg vastasi huomautukseen, että hänen järjestönsä vaatii ay-oikeuksien toteuttamista, vaikka niitä ei ole erikseen mainittu kannanotoissa ihmisoikeuksien osana.

Lundby-Wedin muistutti myös ay-liikkeen omasta varojen käytöstä kehitysyhteistyöhankkeissa, joilla autetaan ay-organisaatioita vahvistumaan maailmanlaajuisesti.

"Kun ajamme köyhien maiden velkojen anteeksiantoa, asetamme sen ehdoksi ihmis- ja ay-oikeuksien toteuttamisen", Lundby-Wedin sanoi.

Hän totesi LO:n suhtautuvan kriittisesti EU:hun. Unionin suurimmaksi ongelmaksi Lundby-Wedin nimesi avoimuuden puutteet. Hän arveli kuitenkin, että EU:hun voi vaikuttaa demokraattisin keinoin ja osallistumalla sen elinten toimintaan yhdessä muun Euroopan ay-liikkeen edustajien kanssa.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut
.