LO ajaa naisvaltaisille matalapalkka-aloille suhteellisesti suurimpia korotuksia

20.10.2006 11:02
SAK
LO linjaa palkkapoliittisia tavoitteitaan

Naisvaltaisten matalapalkka-alojen palkkoja on korotettava suhteellisesti enemmän kuin miesvaltaisten alojen. Näin sopivat Ruotsissa ammatillisen keskusjärjestön LO:n viisitoista jäsenliittoa maanantaina.

Linjaus muuttaa LO:n palkkapolitiikkaa, koska aiemmin tavoitteiden määrittelyssä ei ole samalla tavalla yhdistetty naisvaltaisuutta ja matalapalkkaisuutta. Sen sijaan naisten syrjintää on koetettu vähentää tavoittelemalla matalapalkka-aloille lisäkorotusta niiden työvoiman sukupuolijaosta riippumatta. LO:n päättäjien mielestä linja ei ole tuottanut tyydyttäviä tuloksia.

LO:n puheenjohtaja Wanja Lundby-Wedin luonnehtii uutta linjausta ensimmäiseksi askeleeksi järjestön tes-strategian kehittämisessä.

LO:n sopimussihteeri Erland Olauson korostaa, että tasa-arvon puute työmarkkinoilla vaarantaa kaikkien työntekijöiden edut.

Uudella linjanvedollaan LO pyrkii vähentämään naisten syrjintää erityisesti siinä tapausryhmässä, jossa vaativuudeltaan samanlaisesta työstä maksetaan naisvaltaisilla aloilla keskimäärin huomattavasti vähemmän kuin miesvaltaisilla aloilla. &#;8221Siihen ei pystytä puuttumaan lainsäädännöllä”, Olauson muistuttaa.

LO:n jäsenliitot ja hallitus ovat lisäksi yhtä mieltä myös siitä, että ensi vuoden alkukuukausien tes-kierroksella matalimpia palkkoja on korotettava tuntuvasti. Lopullisesti keskusjärjestön tavoitteista päättää valtuusto.

Konkreettisista palkkatavoitteista päättää LO:n hallitus lähempänä neuvottelujen alkua.

Lue myös:

Ruotsin hallitus esittää työttömyyskassojen jäsenmaksujen kolminkertaistamista (SAK:n uutinen 20.10.2006)

LO-förbunden enade om att kvinnors löner måste höjas (LO:n nettipalvelun uutinen 18.10.2006)

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut
Juhani Artto