Lizette Risgaard valittiin Tanskan LO:n puheenjohtajaksi

Varapuheenjohtaja Lizette Risgaard valittiin odotetusti Tanskan ammatillisen keskusjärjestön LO:n uudeksi puheenjohtajaksi. Hän on ensimmäinen nainen tehtävässä. Puheenjohtajana Risgaard lupaa taistella muun muassa alipalkkausta vastaan.
27.10.2015 14:55
Lizette Risgaard.

– Haluan olla läsnä oleva ja helposti lähestyttävä puheenjohtaja. Ay-liike ei ole koskaan aikaisemmin kohdannut yhtä suuria haasteita kuin tänä päivänä, Lizette Risgaard sanoi puheessaan LO:n edustajakokouksessa Aalborgissa tänään tiistaina.

Risgaard nosti esiin alipalkkauksen yhtenä työmarkkinoiden suurimpana uhkakuvana.

Tanskan LO on taistellut muun muassa irlantilaisen halpalentoyhtiö Ryanairin kanssa. Yhtiö on lentänyt Kööpenhaminasta ja Billundista, mutta kieltäytynyt noudattamasta tanskalaisia työehtoja. LO vei asian Tanskan työtuomioistuimeen ja voitti. Kesällä tulleen tuomion jälkeen LO ja sen jäsenliitot ryhtyivät työtaistelutoimiin Ryanairia vastaan, ja pian sen jälkeen Ryanair lopetti toimintansa Tanskassa.

Lizette Risgaard painotti puheessaan vahvan ja yhtenäisen ay-liikkeen merkitystä.

– LO:n on oltava majakka, joka saa valonsa kaikista liittoista, niin suurista kuin pienistä, niin julkisen puolen kuin yksityisen puolen. Ay-liikkeen valon on kantauduttava koko Tanskaan.

Lizette Risgaard (55) sai puheenjohtajavaalissa 312 ääntä. Ainoa vastaehdokas, ammattisotilaita edustavan HKKT-liiton puheenjohtaja Flemming Vinther, sai 87 ääntä. Nykyinen puheenjohtaja Harald Børsting jää eläkkeelle.

Jonny Smeds/SAK