s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lipponen tapasi työmarkkinajär…

Lipponen tapasi työmarkkinajärjestöt

Paavo Lipponen. Kuva: Leena Louhivaara.

Pääministeri Paavo Lipponen keskusteli tänään työmarkkinajärjestöjen kanssa tulevan syksyn tulokierrosnäkymistä. Kaikki järjestöt olivat valmiita kesän aikana omalta osaltaan selvittämään mahdollisuuksia tulopoliittisen kokonaisratkaisuun tähtäävien neuvottelujen käynnistämiseksi.

Lipponen ja työmarkkinajärjestöjen johtajat päättivät tarkastella mahdollisuuksia tuloratkaisuun seuraavan kerran 20. elokuuta. Viimeistään silloin annetaan myös tulopoliittiselle selvitystoimikunnalle tehtäväksi selvittää taloudellista maastoa, jossa neuvotteluja tultaisiin käymään.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen totesi tilaisuudessa, että sekä voimassa olevan tupon kokemukset ja tulokset että epävarmat talous- ja työllisyys näkymät periaatteessa puoltavat kokoavaa työmarkkinaratkaisua:

– Kokoavalla työmarkkinaratkaisulla voitaisiin näissä olosuhteissa rakentaa siltaa epävarmuuden yli, Ihalainen totesi.

Ihalainen toivoi, että työmarkkinoilla linjaksi valittaisiin mieluummin työllisyyden ja tasaisen ostovoimakehityksen tukeminen kuin palkkakilpailu. Jos neuvotteluihin tulopoliittisesta kokonaisratkaisusta lähdetään, tulisi päämääränä hänen mukaansa olla sekä tasainen ja oikeudenmukainen ostovoiman kehitys että työelämän laadulliset uudistukset.

Elokuun puolen välin jälkeen siis arvioidaan uudelleen edellytykset käynnistää neuvotteluihin tähtäävä selvitysvaihe ja varsinaiset neuvottelut. Ihalainen piti tärkeänä, että mikäli neuvottelut kokoavan tulopoliittisen kokonaisratkaisun aikaansaamiseksi voidaan käynnistää, ne käytäisiin ripeällä aikataululla siten, että ratkaisu olisi valmiina marraskuun loppuun mennessä.

Myös SAK:n valtuusto totesi toukokuussa yksimielisesti, että tupon edellytykset tulee selvittää.