s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lipponen asetti työllisyystyör…

Lipponen asetti työllisyystyöryhmän

Pääministeri Paavo Lipponen asetti torstaina työllisyystyöryhmän, jonka tehtävänä on etsiä keinoja, joilla Suomen työttömyys voidaan laskea alle viiteen prosenttiin ja nostaa työllisyysaste 75 prosenttiin. Työryhmän puheenjohtajaksi Lipponen nimitti valtiosihteeri Raimo Sailaksen. Työryhmän määräaika päättyy maaliskuun lopussa. Työryhmän jäseniä ovat mm. Metallin entinen puheenjohtaja, ministeri Per-Erik Lundh, Christoffer Taxell, maanviljelysneuvos Jouko Kallio, Teknopolis Oyj:n toimitusjohtaja Pertti Huuskonen, johtaja Kirsti Piponius Sodexhosta, professori Jaakko Pehkonen Jyväskylän yliopistosta sekä TE-keskusten johtajat Pirkko Saarela Lapista ja Riitta Varpe Pirkanmaalta. Pysyvinä asiantuntijoina toimivat kansliapäällikkö Markku Wallin sekä ylijohtaja Martti Hetemäki, pääsihteerinä talousneuvoston pääsihteeri Seppo Leppänen.

SAK on puhunut työllisyystyöryhmän perustamisen puolesta jo viime keväänä. SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen esitti puheessaan SAK:n valtuuston kokouksessa toukokuussa että nykyisessä työllisyystilanteessa tarvittaisiin saman vakavuusasteen työllisyyspohdintaa kuin presidentti Martti Ahtisaaren asettamassa ja Matti Pekkasen johtamassa työllisyystyöryhmässä vuonna 1994. Työryhmän työllä oli merkittävä vaikutus sitä seuranneiden vuosin talous- ja työllisyyspoliittisiin linjauksiin.