Linja-autoyhtiössä huomioidaan erilaiset oppijat – Pääluottamusmies: Uudistus vahvistaa kuljettajien ammattitaitoa ja parantaa työhyvinvointia
Työväen Sivistysliiton Oppi-va-hanke auttoi linja-autoyhtiö Väinö Paunua ymmärtämään, miten eri tavoilla erilaiset ihmiset oppivat.
Miltä kuulostaisi, jos työn perehdytysmateriaalit löytyisivät yhden painalluksen takaa aina mukana kulkevalta tabletilta? Jos ohjeet voisi katsoa videolta ja interaktiivisista 360-kuvista, joita pystyy tarkastelemaan kaikista suunnista?
Nämä visiot käyvät pian toteen linja-autoyhtiö Väinö Paunussa. Tamperelainen liikennöitsijä lähti mukaan Työväen Sivistysliiton Oppi-va-hankkeeseen, jonka tavoitteena on edistää työn sujuvuutta työpaikoilla.
Hankkeen taustalla on lisääntynyt ymmärrys aikuisten oppimisvaikeuksista. Miten työntekijä pystyy vastaamaan alati kehittyvän työelämän tarpeisiin, jos hänellä on vaikeuksia esimerkiksi lukemisen tai kirjoittamisen kanssa?
Henkilöstö kaipasi parannuksia tiedonkulkuun ja työnohjeistukseen
Väinö Paunu halusi ryhtyä parantamaan sisäistä tiedonkulkuaan ja työnohjeistuksiaan henkilöstöltä tulleen palautteen perusteella. Oppi-va-hankkeesta johdolle vinkkasi edellinen pääluottamusmies.
– Oppi-va pystyy auttamaan meitä tiedottamisen ja perehdyttämisen kanssa, sanoo talouspäällikkö Juha Mustonen.
Vuosi sitten yritys sisällytti työtyytyväisyyskyselyynsä Oppi-va-hankkeen kysymyspatteriston, joka auttoi muodostamaan kehittämistarpeista tarkan kuvan. Hankkeen työntekijät perkasivat vastaukset läpi ja ehdottivat korjaavia toimenpiteitä.
Yksi tärkeä huomio oli, että yrityksen kannattaisi tarjota ohjeita videoiden muodossa. Näin ohjeet avautuvat helpommin myös niille kymmenelle prosentille kuljettajista, jotka eivät puhu suomea äidinkielenään.
Oppi-va vinkkaili yrityskäyttöön soveltuvia ohjelmia, jotka Erilaisten oppijoiden liitto oli todennut hyviksi. Lisäksi yhtiö kuuli vinkkejä keinoista, joilla erilaiset oppijat voi ottaa työpaikalla huomioon.
– Saimme myös lainaan 360-kameran ja tukea ohjevideoiden kuvauksiin. Toive oli, että videoista tehtäisiin mahdollisimman lyhyitä, Mustonen kertoo.
Sparrauskumppanikseen bussiyhtiö sai SOL Palvelut, joka on myös mukana Oppi-vassa.
Tietopankki kulkee aina mukana tabletilla
Testattuaan liudan ohjelmia Paunu päätti ottaa käyttöönsä Thinglinkin. Kyseessä on helppokäyttöinen alusta, joka on tarkoitettu interaktiivisten kuvien, videoiden ja opetusmateriaalien tekemiseen.
Nyt yhtiö koostaa alustalle henkilöstön tietopankkia. Tarkoitus on, että tulevaisuudessa yrityksen runsaat 300 työntekijää pääsevät perehdytysmateriaaleihin käsiksi linja-autoissa olevilla tableteilla.
Ohjevideoita on tulossa esimerkiksi alkolukon ja rahastuslaitteen käytöstä sekä penkin säätämisestä. Kuvattavaa riittää, sillä jokaisesta automallista on tehtävä oma videonsa.
Nykyisen pääluottamusmiehen Tuomas Mäkelän mielestä tähän saakka valmistuneet demovideot vaikuttavat lupaavilta.
– Kaikki, mikä helpottaa työtämme, on aina kotiinpäin. On hyvä, että tieto on aina saatavilla eikä tarvitse odotella, että joku tulisi neuvomaan.
Mäkelä ennakoi, että uudistus vahvistaa kuljettajien ammattitaitoa ja parantaa työhyvinvointia.
– Ennen joutui katselemaan ohjeita kymmenestä eri paperista. Nyt tietää etukäteen, miten jokin asia hoidetaan. Se helpottaa kuljettajan taakkaa.
Pikaviestisovellus helpottaisi kuljettajien keskinäistä tiedonvaihtoa
Tamperelaisyhtiössä on viime aikoina pohdiskeltu, mihin kaikkeen arkinen pikaviestisovellus Whatsapp voisi taipua. Pikavuoroliikennettä ajava Tuomas Mäkelä arvioi, että sovelluksen ryhmäviestit sopisivat hyvin kuljettajien keskinäiseen tiedonvaihtoon.
Liikennetilanteet voivat hänen mukaansa muuttua nopeasti etenkin pääkaupunkiseudulla. Mikäli bussi juuttuu ruuhkaan tai tie on kokonaan poikki, tieto siitä on saatava nopeasti kollegoille ilman välikäsiä.
Mäkelä huomauttaa, että siviilielämästä tuttu sovellus olisi helppo ottaa käyttöön myös töissä. Plussaa on, että sovelluksesta näkee, onko vastaanottaja lukenut viestin.
Mustonen muistuttaa, että tiedonkulku on tärkeää myös asiakaspalvelun kannalta. Myöhästyminen ja kiertoreitille joutuminen ei harmita niin paljon, jos asiakas on saanut tiedon jo etukäteen.
Pikaviestisovelluksen kuvapuheluita voisi hyödyntää myös silloin, kun bussi vikaantuu kesken matkan.
– Livekuvalla kuljettaja voisi näyttää korjaamolle, mikä on tilanne, Juha Mustonen visioi.
Tärkeä oivallus: Kukin oppii tyylillään
Oppi-va-hanke on opettanut paunulaisia katsomaan asioita uusista näkökulmista. Mustonen kertoo oivaltaneensa, että yhtiö on tähän saakka ollut turhan konservatiivinen.
– Olemme keskittyneet liikaa numerojohtamiseen, kuten bussiaikatauluihin, emmekä siihen, ovatko työolosuhteet sopivia. Nyt sekä me että työntekijät ymmärrämme enemmän ”pehmeitä asioita”.
Pehmeillä asioilla talouspäällikkö tarkoittaa ihmisten yksilöllisiä eroja. Hanke on avannut silmät sille, että aikuisillakin voi olla oppimisvaikeuksia – ja vaikka mitään pulmia ei olisikaan, erilaiset ihmiset oppivat eri tavoin.
Nykyään Paunun esimiehet osaavat räätälöidä esimerkiksi perehdytykset yksilöllisten tarpeiden mukaan. Mikäli joku lukee ohjeensa mieluiten paperilta, sekin on edelleen mahdollista.
Mustonen uskoo, että Oppi-van perintö auttaa yhtiötä kehittämään toimintatapojaan vielä pitkään.
– Voi sanoa, että nälkä kasvaa syödessä!
Minna Hotokka