Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Liittojohtaja turbulenssissa

Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen puheenjohtaja Thelma Åkersin viime vuodet ovat olleet lähes pelkkiä säästöneuvotteluja.

Uutinen

Liittojohtaja turbulenssissa

Finnair on työelämän heikennysten koelaboratorio. Ulkoistukset ja vuokratyö sekä niillä uhkailu on arkea. Palkkoja on alennettu, etuja karsittu, työolosuhteita heikennetty ja työtä tehostettu monin tavoin. Yhtiö käy jatkuvasti säästö- tai yt-neuvotteluja.

Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen SLSY:n puheenjohtaja Thelma Åkers muistelee tätä turbulenssia jatkuneen viimeiset viisi vuotta eikä loppua ole näkyvissä.

Silminnähden rauhallinen Åkers kertoo kuitenkin liiton jäsenten tuskastuneen jatkuviin säästövaatimuksiin. Ymmärrystä ei heru siksikään, että työnantaja on asettanut eri työntekijäryhmät eriarvoiseen asemaan.

− Miksi Finnairille ei riitä, että me olisimme säästäneet saman verran kuin Ilmailualan Unioni IAU? Tai miksi johdolle maksetaan bonuksia samaan aikaan kun työntekijöiltä vaaditaan palkanalennuksia, kysyy puheenjohtaja, joka tuntee väkensä tunnot, koska tekee koko ajan vuoroja lentoemäntänä.

Ja jos kaikki työnantajan temput menevät Finnairissa läpi, niin kohta 20 prosentin palkanalennusvaatimukset ovat edessä muillakin aloilla. Åkers muistuttaa, että jos työt siirretään veroparatiiseissa toimiville vuokrafirmoille, niin Suomesta loppuvat veronmaksajat ja maa kurjistuu.

Säästöt eivät pelasta

Thelma Åkersin aloittaessa puheenjohtajana alla olivat jo yhdet säästöneuvottelut. Vuonna 2009 tehtiin määräaikainen säästösopimus, jolla toteutui yli 15 miljoonan säästöt. Tämä kevensi työntekijän kukkaroa noin 7 000 euroa vuodessa.

− Silloin luulin, että jäsenet haukkuvat minut, mutta sainkin kiitosta, kun yhtiö pelastettiin huonon vaiheen yli. Niinhän me kaikki silloin uskoimme, mutta nyt näyttää siltä, ettei yhtiö ole matkustajahenkilökunnan pelastettavissa, Åkers arvioi.

− Sitten vuonna 2011 työtä tehostettiin monin tavoin noin viiden miljoonan euron edestä. Eikä aikaakaan kun johdolta kuului vaatimus, että nämäkään säästöt eivät riitä.

Taustalla oli kuitenkin tes-neuvottelut, jossa oli jo tehostettu miehistönkäyttöä ja lisätty aasialaisen henkilökunnan osuutta kaukolennoilla.

Ja nyt keväällä Finnair kävi SLSY:n kanssa säästöneuvotteluja, jossa työnantaja vaati meiltä huomattavasti suurempaa säästöä kuin muilta henkilöstöryhmiltä. Säästösopimus olisi puolestamme syntynyt, jos yhtiölle olisi riittänyt, että säästämme suhteessa saman kuin Ilmailualan Unionin IAU:n jäsenet.

− Jos olemme samassa veneessä, niin kaikkia henkilöstöryhmiä pitäisi kohdella samalla tavalla. Ja johtajien olisi luovuttava bonuksistaan.

− Joskus tuntuu siltä, että Finnair on ottanut silmätikukseen matkustamohenkilökunnan.

Halpatyövoimaa vuokrafirmoilta

Finnair käyttää Aasian lennoillaan halpatyövoimaa, vaikka se oli ilmoittanut työlupaa hakiessaan, että työntekijöille maksetaan suomalaiset palkat. Kiinalaisten alkupalkka on 389 euroa kuukaudessa ja parhaimmillaan kaikkine lisineen he ansaitsevat 800−900 euroa kuussa. Ei sillä Suomessa elä!

Pari Espanjan reittiä on ulkoistettu espanjalaiselle vuokrafirmalle.

Toki Åkers ymmärtää, että on hyvää palvelua, jos Kiinan lennoilla on kiinaa puhuvia. Samalla perusteella on kuitenkin mahdoton hyväksyä New Yorkin lennoille halpatyövoimaa, sillä jokaisen lentoemännän on muutenkin osattava palvella englanniksi.

Aluksi Suomen Adecco haki vuokratyövoimalle työlupaa, mutta kun se evättiin, niin asialle laitettiin USA:n Adecco.

Åkers muistuttaa alalla olevan hyvin poikkeuksellista, että reittilentoyhtiöt käyttävät vuokratyövoimaa. Esimerkiksi USA:ssa on hyvin tiukat säännökset 9/11-tapahtumien jälkeen.

Thelma Åkers toteaa, että isot eurooppalaiset ja amerikkalaiset lentoyhtiöt tekevät perinteisesti töitä omalla henkilökunnallaan, jonka palkkataso on suunnilleen sama kuin Suomessa.

Uskon yhä Finnairiin

Thelma Åkers uskoo, että Finnair säilyy ja henkilökuntaakin tarvitaan. Eri asia sitten on, minkä muotoinen yhtiö se on jatkossa. Selvästi Finnairia trimmataan myynti- tai fuusiokuntoon.

− Finnair on osa suomalaista infrastruktuuria. Suomi on iso maa ja me olemme syrjässä Euroopan laidalla, joten lentoliikenne on tarpeen. Finnairin Aasian strategia on hieno, mutta se ei riitä. Minusta nyt poliitikkojen pitäisi päättää, millaisen Finnairin he haluavat.

Aino Pietarinen