Liittojen sovellukset tukevat reilusti toimivia ravintoloita ja kauppoja

Ruotsin hotelli- ja ravintolatyöntekijöiden liitto HRF ylläpitää sovellusta, josta voi tarkistaa työehtosopimusta noudattavat hotellit ja ravintolat. Nyt vastaavan tietopankin on tekemässä Kaupan alan ammattiliitto Handels.
23.06.2015 10:41

Mikäli käyttäjän laitteessa on satelliittipaikannin, Handelsin sovellus näyttää kartalta lähialueella olevat työehtosopimusta noudattavat kaupat ja kampaamot. Liiton sovelluksen oli tarkoitus avautua tänä kesänä, mutta tekniset pulmat siirtävät käynnistymistä eteenpäin.

HRF:n sovellus Schysta villkor (Reilut ehdot) on toiminut jo vuodesta 2010 lähtien. Sekin pohjautuu karttanäkymään, johon käyttäjä voi kirjoittaa haluamansa osoitteen, alueen tai ravintolan. Kaikki alan työehtosopimusta noudattavat yritykset ovat mukana ja näkyvät sovelluksessa.

Schysta villkor löytyy sekä HRF:n verkkosivuilta että puhelinsovelluksesta, joka toimii iOS- ja Android-laitteilla.

HRF on jo ennen Schysta villkor -palvelunsa avaamista tarjonnut työehtosopimusta noudattaville ravintoloille ja hotelleille omaa merkkiä. Näin asiakkaat näkevät, että ravintola toimii reilun kilpailun hengessä.

Mitä useammat valitsevat työehtosopimusta noudattavan ravintolan, sitä useampi yrittäjä näkee sopimuksen tekemisen edut.

– Uskomme, että ihmiset voivat ja haluavat tehdä tietoisia valintoja ja että heidän valinnoillaan on todella merkitystä. Mitä useammat valitsevat työehtosopimusta noudattavan ravintolan, sitä useampi yrittäjä näkee sopimuksen tekemisen edut, HRF:n tuolloinen puheenjohtaja Ella Niia sanoi palvelua avattaessa.

Kuljetustyöläisten liiton Svenska Transportarbetareförbundetin ammattiosastot myöntävät alansa yrityksille Schysta villkor -tarran, jonka voi kiinnittää tuulilasiin. Ennen tarran myöntämistä on kuultava yhtiön työntekijöitä.

Tarran tarkoituksena on näyttää asiakkaille, että kyseessä on asiallisesti toimiva yritys, joka maksaa sopimuksen mukaisia palkkoja.

Heikki Jokinen / vapaa toimittaja