Liikkuva poliisi säilytettävä

Rakennemuutos on tuttua kuljetusalalla, kilpailu on veristä ja vielä maan hallitus lisää hallitusohjelmansa vastaisesti harmaata taloutta lakkauttamalla liikkuvan poliisin.
16.04.2013 07:55 karhu admin
Marko Piirainen sanoo olevansa vahvan kuljetusliiton kannattaja. Edunvalvonnan kannalta olisi tärkeää yhdistää voimia.

Kuljetusalan yrittäjät, työnantajaliitot ja AKT ovat yksissä tuumin yrittäneet vaikuttaa siihen, ettei liikkuvaa poliisia lakkautettaisi. Liikkuva poliisi pystyy AKT:n tuoreen puheenjohtajan Marko Piiraisen mukaan hyvin valvomaan niin kaluston turvallisuutta kuin kuljettajien työaikojakin.

Kuka meistä haluaisi olla tuolla tien päällä, jos vastaantulevan rekan kuorma on huonosti kiinnitetty, renkaat kuluneet, jarrut epävarmat ja kuuden euron tuntipalkkaa saava kuljettaja on nukahtamaisillaan?

– Tämän vuoksi olemme vaatimassa liikkuvan poliisin säilyttämistä. Se on turvallisuuskysymys ja rehellisen, asiansa moitteettomasti hoitavan yrittäjän etu. Liikkuva poliisi tekee tärkeää työtä kuljetusalan harmaan talouden torjunnassa, Piirainen korostaa.

– Arvelen, että tavoiteltuja säästöjä ei saada, kun samanaikaisesti poljetaan hintoja ja rahaa valuu harmaaseen talouteen.

Piirainen kertoo, että Ruotsissa ja Norjassa on tehty samantapainen muutos ja valvonta on loppunut kahdessa vuodessa. Liikkuva poliisi on meillä ollut tehokas valvoja. Myös AVIen, entisten työsuojelupiirien tarkastajat ehtivät nykyään vähemmän tarkastuksille liikenteeseen.

Yhdistymishanke raukeaa

Kuljetusalojen liittojen yhdistymishanke oli vauhdissa vielä haastattelua tehtäessä, mutta nyt, kun Posti- ja logistiikka-alan unionin PAU:n liittovaltuusto päätti vetäytyä hankkeesta, niin Marko Piirainen toteaa yhdistymisen tällä erää raukeavan. PAU oli toiseksi suurin yhdistymishankkeen liitoista.

Kuljetusalojen yhdistymishankkeen selvitysmies Jussi Koivunen oli juuri saanut valmiiksi aiesopimuksen, jota oli tarkoitus käsitellä lähiviikkoina liittojen hallinnoissa. Tarkoituksena oli saada asiasta päätökset kevään aikana.

AKT:n ja PAU:n lisäksi kuljetusalan yhdistymishankkeessa olivat mukana Ilmailualan Unioni, Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys ja Suomen Merimies-Unioni, joissa on yhteensä liki satatuhatta jäsentä.

AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen. Kuva Patrik Lindström– Edunvalvonnallisesti olisi tärkeää yhdistää voimia. Olen vahvan kuljetusliiton kannattaja, painottaa AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.

– PAU:n vetäytyminen yhdistymishankkeesta ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kuljetusliittojen laaja ja tiivis yhteistyö häviäisi pois, pikemminkin päinvastoin, Piirainen korostaa.

Piirainen muistuttaa, että kuljetusliittojen ensimmäiset yhteiset askeleet otettiin jo 1998, jolloin AKT:n silloinen puheenjohtaja Kauko Lehikoinen alkoi etsiä kuljetusliitoille yhteisiä tiloja. Nyt nämä liitot toimivat samassa talossa ja niillä on yhteisiä työntekijöitä.

Haasteita riittää

AKT katsoo Piiraisen mukaan eteenpäin ja on toimintakykyinen. Liiton toimiston kriisit ovat ohi.

– Liitto on mielestäni osoittanut, että se toimii hyvin myös vaikeina aikoina. Meillä on osaava henkilökunta ja hallinto, joka on kyennyt viemään vaikeitakin asioita eteenpäin.

– Samalla tarmolla ja määrätietoisuudella tartumme alan tulevaisuuden haasteisiin. EU-lainsäädäntö tuo koko ajan muutoksia, kilpailutus kiristää, satamapalveludirektiivi vaatii edunvalvontaa ja haasteita asettaan myös kabotaasiliikenne, jolloin vieraan maan rekisterissä oleva ajoneuvo hoitaa kuljetusta toisen maan sisällä. Nämä ovat edunvalvonnallisesti isoja asioita.

Kuljetusalan rakennemuutoksen lisäksi on menossa luottamushenkilöstön sukupolvenvaihdos. Piiraisen mukaan isoilla työpaikoilla on saatu hyvin jäseniä ja luottamusmiehiä. Pienillä työpaikoilla järjestäytyminen ei aina ole itsestäänselvyys, mutta aika hyvin sinnekin on löytynyt luottamushenkilöitä.

Aino Pietarinen