Levis-tehdas nujertaa ammattiliittoa Haitin kapinajoukkion avulla

09.03.2004 10:14

(Jukka Pääkkönen, SASK - 5.3.2004) Levi Strauss -merkille farkkuja tuottava dominikaaniyhtiö Grupo M yrittää käyttää Haitin kapinallisryhmiä apunaan ammattiyhdistysliikkeen nujertamiseen.

Vastikään Haitin puolella tuotantonsa aloittanut yhtiö antoi maanantaina 1.3. potkut 34 työntekijälle, jotka olivat liittyneet tehtaan uuteen, helmikuussa rekisteröityneeseen ammattiliittoon. Kun työtoverit yrittivät seuraavana päivänä järjestää työnseisauksen laittomasti erotettujen tueksi, joukko aseistettuja "kapinallisia" saapui tehtaalle ja hyökkäsi työntekijöiden kimppuun. Osa työntekijöistä pantiin väkisin käsirautoihin ja osa pahoinpideltiin.

Kovakouraisen suostuttelun tuloksena henkilökunta taipuikin jatkamaan töitään. "Kapinallisten" mukaan heidät kutsui paikalle tehtaan johto.

Grupo M:n tuotantolaitokset sijaitsevat Haitin koillisrajalle perustetulla vapaatuotantovyöhykkeellä, joka tuottaa vaatteita lähinnä Yhdysvaltain markkinoille. Suurimpia asiakkaita on farkkuyhtiö Levi Strauss.

Grupo M sai laitostensa rakentamiseen alkuvuodesta 20 miljoonan dollarin lainan Maailmanpankkiryhmään kuuluvalta rahoituslaitos IFC:lta. IFC oli jo aiemmin asettanut lainapäätöksensä ehdoksi sen, että Grupo M kunnioittaa laitoksillaan työntekijöiden järjestäytymis- ja sopimusoiketta. Lisäksi Grupo M velvoitettiin sallimaan riippumaton tutkimus väkivaltaisuuksista, joilla yhtiö tukahdutti ammattiliittoja kotimaassaan Dominikaanisessa Tasavallassa.

Väkivallan kohteeksi joutunut haitilainen tekstiilityöntekijöiden ammattiliitto SOKOWA (Sendika Ouvriye Kodevi Wanament) pyytää sisarjärjestöjään ja kansainvälistä yhteisöä puuttumaan tilanteeseen. Yhtiön johtajalle Fernando Capellanille voi lähettää protestiviestin, josta saavat kopion myös Levi Strauss -yhtymä ja haitilainen liitto.

Labourstartin Haiti-tukisivut

Lähde:SASK:in Internet-palvelu