s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lauri Lyly SAK:n puheenjohtaja…

Lauri Lyly SAK:n puheenjohtajaksi

SAK:n uusi puheenjohtaja Lauri Lyly Kiljavan opistolla. Kuva: Sami Turunen

SAK:n valtuusto valitsi tämänpäiväisessä kokouksessaan järjestön uudeksi puheenjohtajaksi SAK:n edunvalvontaosaston johtajan Lauri Lylyn.

Lauri Lylyllä on laaja kokemus edunvalvontatehtävistä suomalaisessa ammattiyhdistysliikkeessä alkaen työpaikkatasolta aina ammattiliiton puheenjohtajaksi saakka. Hän toimi 80-luvulla Loviisan ydinvoimalan pääluottamusmiehenä ja siirtyi Sähköalojen ammattiliiton sopimussihteeriksi 1989. Vuonna 1997 Lyly nousi SAK:laisen Sähköalojen ammattiliiton puheenjohtajaksi.

Keskusjärjestöuransa Lyly aloitti vuonna 2004, kun hänet valittiin SAK:n edunvalvontaosaston johtajaksi. Viimeiset kaksi vuotta hän on myös toiminut oman toimensa ohella TEAM-liittoprojektin selvitysmiehenä ja projektipäällikkönä.

SAK:n uuden puheenjohtajan mielestä on oleellista, että erilaisissa toimintaympäristön muutoksissa katsotaan aina huolella, mitkä muutosten vaikutukset ovat tavallisen palkansaajan ja heidän läheistensä elämään.

– Olemme puhuneet paljon siitä, miten Suomi pärjää. Ehkä nyt on aika siirtää katse enemmän tämänkaltaiseen arkisempaan kysymyksenasetteluun. Uskoakseni luonnollinen ammattiyhdistysliikkeen työalue syntyy tämän kysymyksenasettelun vastauksista, Lyly totesi.

SAK:n uusi puheenjohtaja on 56-vuotias ja hänen perheeseensä kuuluu vaimo ja kolme lasta.

Videotallenne SAK:n uuden puheenjohtajan valinnasta, puheesta ja tiedotustilaisuudesta on nähtävissä SAK-kanavalla osoitteessa http://webcast.magneetto.com/sak.