s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lauri Lyly: Kuntien määrä alle…

Lauri Lyly: Kuntien määrä alle sadan lähivuosina

Lauri Lyly

SAK:n puheenjohtajan Lauri Lylyn mielestä kuntien määrä Suomessa pitäisi saada alle sadan lähivuosina. Hänen mielestään kuntajaon pohjana pitäisi olla seutukuntaisuus ja työssäkäyntialue.

Tällä hetkellä Suomessa on 342 kuntaa ja noin 70 seutukuntaa. Lyly perustelee kuntien vähentämistarvetta erityisesti kuntien elinvoimaisuuden turvaamisella. Liian pienet kunnat eivät pysty itse järjestämään tarvittavia palveluja. Myös hallinnon päällekkäisyyksien purkaminen on Lylyn mukaan järkevää, esimerkiksi kestävyysvajeen umpeen kuromisen näkökulmasta.

– Kuntien määrän vähentämiseksi on syytä jatkaa edelleen Paras-hankkeen kaltaista työtä. Muutenkin kunnallisia rakenteita pitäisi yksinkertaistaa. Esimerkiksi kuntayhtymiä voisi purkaa, kun entistä suuremmat kunnat voisivat itse huolehtia nyt kuntayhtymien vastuulla olevista palveluista. Kuntien yhdistämisen yhteydessä on syytä pohtia myös sitä, voisiko joitain nyt kuntien vastuulla olevia palveluja siirtää valtion hoidettavaksi, Lyly linjasi lauantaina Loviisassa paikallisen työväentalon 100-vuosijuhlassa.

Kuntien tuottavuudesta puhumisen Lyly haluaa nähdä nykyistä laajemmin. Hän itse käyttäisi mieluummin sanaa tuloksellisuus kuin tuottavuus.

– Tuottavuutta ja tuloksellisuutta ei pidä kunnissa tarkastella liian suppeasta näkökulmasta, vaan suurempina kokonaisuuksina. Esimerkiksi niin, että kuinka osaavia lapsia kuntien ylläpitämistä kouluista tulee tai kuinka pitkään vanhukset saavat elää kodinomaisissa olosuhteissa, Lyly sanoo.

Hänen mielestään erityisen tärkeää on, että kuntien verotuloihin saadaan ennustettavuutta ja niiden taso turvataan palvelujen tarpeen mukaisesti. Lylyn mukaan tämän onnistumiseksi työllisyydestä ja etenkin Suomen vientiteollisuuden menestymisestä on huolehdittava.