s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lauri Lyly: Ay-liikkeelle vahv…

Lauri Lyly: Ay-liikkeelle vahvempi rooli globalisaation hallinnassa

SAK:n puheenjohtaja puhui ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUCin kongressissa

Lauri Lyly puhui ITUCin kongressissa.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly haluaa ammattiyhdistysliikkeelle vahvemman roolin globalisaation hallinnassa. Hänen mukaansa yksi keino olisi, että ammattiyhdistysliikkeellä olisi nykyistä vahvempi asema niin sanotun G20-ryhmän työskentelyssä.

– Ammattiyhdistysliikkeen isompaa roolia G20-ryhmässä voi perustella sillä, että työmarkkina-asioilla on iso merkitys koko maailmantaloutta ajatellen. Lisäksi ammattiyhdistysliike toisi globalisaation hallintaan ihmislähtöisemmän lähestymiskulman nykyisen markkina- ja pääomavetoisen linjan sijaan, Lyly sanoi tiistaina ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestön ITUCin maailmankongressissa Kanadan Vancouverissa.

Sinällään uudistettu G20-kokoonpano vaikuttaa Lylyn mielestä sopivimmalta globaalin hallinnan välineeltä. Nykymuodossaan siinä ovat mukana johtavat perinteiset teollisuusmaat ja EU sekä nopeasti nousevat kehittyvät taloudet. Lylyn mukaan myös Kansainvälisen työjärjestön ILOn roolia on vahvistettava ja mukaan on saatava edustus myös talouden rakenteet tuntevasta OECD:stä.

SAK:n puheenjohtajan mielestä yksi suurimmista ongelmista, joihin olisi nyt tartuttava heti, on rahoitusmarkkinoiden liian löyhä sääntely. Hänen mukaansa sääntelyä olisi tiukennettava. Uudet kriisit odottavat pian oven takana, jos mitään ei tehdä.

– Sääntelyä on uudistettava mahdollisimman nopeasti. Jos nyt menetetään paine rahoitusmarkkinoiden sääntelyn lisäämiseen, tulevat vahvat pankkilobbarit ja muut edunvalvojat estämään kaiken sääntelyn uudistamisen. Ammattiyhdistysliikkeen päätehtävänä on painostaa poliitikkoja uuden ja paremman sääntelyn aikaansaamiseksi. Lisäksi transaktioveron tyyppisellä tavalla voitaisiin kerätä varoja kansainvälisille organisaatioille, esimerkiksi YK:lle ja IMF:lle, Lyly totesi.

Ennen kuin tavoitteena oleva ihmiskasvoinen globalisaatio toteutuu, Lylyn mukaan on hoidettava viimeisimmän kriisin jälkihoito. Hänen mielestään pelkästään säästämällä tästä talousahdingosta ei kuitenkaan nousta.

– Me emme saa leikata välttämättömiä tulevaisuuden investointeja, joilla liikenneväylät, yhdyskunnat sekä energiatuotantomme päivitetään vastaamaan vähähiilisen yhteiskunnan vaatimuksia. Me emme saa leikata koulutusjärjestelmää, jossa jokainen kansalainen ja työntekijä varustetaan riittävillä tiedoilla ja taidoilla 2010-luvun maailmaa varten. Emmekä me saa leikata ja tuhota sosiaali- ja eläketurvaa, joilla ihmisille on annettu vakuutus epävarmuutta vastaan ja jotka ovat tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden kannalta välttämättömiä, Lyly luetteli.