s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lauri Ihalainen: Työnantaja ha…

Lauri Ihalainen: Työnantaja haluaa rapauttaa sopimusturvan

Lauri Ihalainen. Palkkatyöläinen 4-2009. Kuva: Tuulikki Holopainen

Palkkatyöläinen 4/2009

Ensi viikolla SAK:n puheenjohtajuuden jättävän Lauri Ihalaisen mielestä työnantajien tavoite ei ole luopua pelkästään tupoista, vaan pohjimmaisena tavoitteena on rapauttaa ja heikentää sopimusten merkitystä palkansaajien turvana. Tänään ilmestyneen Palkkatyöläinen-lehden haastattelussa Ihalainen sanoo työnantajien pyrkivän tavoitteeseensa valuttamalla asioita yhä enemmän paikallisesti sovittaviksi – vähitellen myös palkoista sopimisen.

– Tämän kehityksen takia yleissitovien työehtosopimusten merkitystä jäsenten edunvalvonnan kannalta ei saa päästää rapautumaan. Siksi tarvitaan vahvoja liittokokonaisuuksia, joilla on neuvotteluvoimaa. Mutta näen, että myös paikallista yhteistyötä palkansaajajärjestöjen kesken yli keskusjärjestörajojen on tehostettava.

– Olen joskus ajatellut ääneen, että me tarvitsisimme palkansaajakeskusjärjestöjen yhteiset pelisäännöt paikalliselle yhteistyölle. Olisi tärkeää, että meillä olisi yhteinen näkemys, miten järjestöt tekevät yhteistyötä ja miten paikallisen sopimisen politiikkaa halutaan edistää niin, että työehtosopimusten merkitys korostuu. Tässä olisi varmaan sopimisen paikkaa, heittää Ihalainen seuraajalleen.

Tuoreessa Palkkatyöläisessä teemana on EU-vaalit ja työelämäasiat. Lisäksi lehdestä löytyvät muun muassa seuraavat vakiopalstat:

• pääkirjoitus EU-vaaleista: Ei EU:ta tarvitse täysin ymmärtää
  • päätoimittajan kolumni ammattiyhdistysliikkeen tuesta puolueille: Artisti maksaa
  • vierailevan kolumnistin, puoluesihteeri Jarmo Korhosen kirjoitus: Suomalainen työ säilyy yhdessä ponnistelemalla

Jutut löytyvät Palkkatyöläisen verkkoversiosta osoitteesta www.palkkatyolainen.fi. Lisäksi sivustolla on puheenjohtaja Lauri Ihalaisen haastatteluvideo.