s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lauantain Tulevaisuus tänään -…

Tulevaisuus tänään -tapahtuma järjestetään Pikku-Finlandiassa Helsingin Töölönlahden rannalla. Kuva: Mikael Linden / Finlandia-talo.

Uutinen

Lauantain Tulevaisuus tänään -tapahtumassa puhuttiin työelämästä – katso tallenne!

Työelämän suurtapahtuma Tulevaisuus tänään järjestettiin Helsingin Pikku-Finlandiassa lauantaina 5.10. Tapahtuman keskustelut voi nyt katsoa tallenteena.

Tänä vuonna Tulevaisuus tänään -tapahtumassa tavoiteltiin maailman parasta työelämää. Aiheesta keskustelemassa oli muun muassa europarlamentaarikoita, kansanedustajia, kuntapäättäjiä, tutkijoita ja ay-liikkeen edustajia. Keskusteluja luotsasivat Laura Friman ja Sami Turunen.

9.00 Aamupalaa tarjolla

Tule paikalle ajoissa, niin ehdit nauttia pientä aamupalaa ennen keskusteluita.

10.00 Koomikkojen aamunavaus

Koomikot Eeva Vekki ja Johannes Mollberg luovat katsauksen muun muassa Orpon-Purran hallituksen ensimmäiseen vuoteen.

10.15 Satojen tuhansien työehdot katkolla – mitä on haussa?

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta taustoittaa keskustelun aluksi, miltä syksyn ja kevään työehtoneuvottelut näyttävät keskusjärjestön vinkkelistä. Sen jälkeen viisi ammattiliittojen johtajaa kertoo, millaisissa tunnelmissa liitot ovat aloittamassa neuvottelut työnantajien kanssa.

Keskustelemassa ovat

• Ismo Kokko, AKT:n puheenjohtaja
  • Veli-Matti Kuntonen, SEL:n puheenjohtaja
  • Katariina Stoor, Teollisuusliiton puutuotesektorin johtaja
  • Annika Rönni-Sällinen, PAMin puheenjohtaja
  • Sauli Väntti, Sähköliiton puheenjohtaja

11.10 Miksi Suomi hukkasi työelämän laadun?

SAK julkisti lauantaiaamuna tutkimuksen, jonka mukaan suomalaisen työelämän laatu on romahtanut. Miksi näin on käynyt? Sitä pohtivat Pikku-Finlandiassa

• Miapetra Kumpula-Natri, kansanedustaja (sd.)
  • Mika Tuuliainen, EK:n johtava asiantuntija
  • Merja Kauhanen, Laboren johtava tutkija
  • Juha Antila, SAK:n kehittämispäällikkö

12.00 Tauko

13.00 Onko EU työntekijän viimeinen oljenkorsi?

Euroopan unioni säätelee suomalaistenkin työpaikkojen arkea. Unioni on viime vuosina laatinut säännöksiä muun muassa vähimmäispalkoista ja palkka-avoimuudesta ja uusia työelämää sääteleviä direktiivejä on työn alla. Miten EU:n vaikutus näkyy työntekijöiden arjessa? Tätä pohtivat

• Li Andersson, europarlamentaarikko (GUE/NGL)
  • Eero Heinäluoma, europarlamentaarikko (S&D)
  • Juho Lintula, Borealis Polymersin varapääluottamusmies
  • Pekka Ristelä, SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö

13.45 Kunnat voivat olla iso työllistäjä, mutta onko siihen halua?

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus ja hyvinvointialueet ovat olleet viime vuosina paljon esillä julkisuudessa. Kunnat ovat kuitenkin edelleen merkittäviä työllistäjiä ja hyvinvoinnin tuottajia. Julkisten ja hyvinvointialojen puheenjohtaja Håkan Ekström kertoo, miten kunnat ovat siinä onnistuneet.

14.00 Kasvua, hyvinvointia ja työpaikkoja –miten kuntien vetovoima kuntoon?

Kuntavaalit pidetään yhdessä aluevaalien kanssa reilun puolen vuoden päästä eli 13.4.2025. Millaisessa kunnossa kunnat ovat ja miten kuntapäättäjät voivat edistää kuntien pärjäämistä? Tästä keskustelevat Håkan Ekströmin lisäksi

• Hilkka Ahde, Helsingin valtuuston jäsen (sd.)
  • Tuomas Kettunen, Kuhmon kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (kesk.)
  • Mirka Muukkonen, Turun apulaispormestari (vas.)

Tilaisuus päättyy kello 15 kahvitarjoiluun.

Tervetuloa paikan päälle lauantaina! Osallistuminen on maksutonta ja ennakkoilmoittautumista ei tarvita.

Tallenteet

Keskustelut ovat katsottavissa myös jälkikäteen.