Lapsityön vastainen päivä nostaa lasten oikeudet esiin

Tänään vietetään kansainvälistä lapsityön vastaista päivää, jolla halutaan muistuttaa lasten oikeuksista.Päivä on kansainvälisen työjärjestön (ILO) julistama ja sitä vietettiin ensimmäistä kertaa tasan kymmenen vuotta sitten. Lapsityön vastaisista kampanjoista ja lakimuutoksista huolimatta maailmassa on edelleen yli 250 miljoonaa lapsityöntekijää.
12.06.2012 13:15
Lapsityöntekijöitä on maailmassa noin 250 miljoonaa.

Monissa maissa lapset tekevät työtä, josta on joko haittaa koulunkäynnille tai lapsen terveydelle ja kehitykselle. Usein töihin otetaan nuorempia, kuin lain mukaan olisi mahdollista.

Kaikista lapsityöntekijöistä noin 74 miljoonaa poikaa ja 41 miljoonaa tyttöä työskentelee vaarallisissa tai epäterveellisissä oloissa. Osa lapsista työskentelee myös pakotettuina, esimerkiksi orjina ja huumekaupan tai prostituution uhreina.

Kansainvälisen työjärjestön jäsenmaat ovat sitoutuneet kieltämään ja poistamaan lapsityövoiman pahimmat muodot vuoteen 2016 mennessä.

Myös Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK työskentelee aktiivisesti lapsityötä vastaan tällä hetkellä esimerkiksi Bangladeshissa ja Filippiineillä.

Lue lisää SASKin lapsityön vastaisesta työstä.