Lakot ovat osa demokratiaa

Valtakunnansovittelija Minna Helle haastaa työmarkkinaosapuolet sekä yritysten henkilöstön ja johdon edustajat ehkäisemään ennalta riitoja työpaikoilla. Samalla hän korostaa, että työtaisteluoikeus on osa länsimaista demokratiaa.
14.04.2015 07:50 karhu admin
Luottamuksen ilmapiiri on parasta työtaistelujen ehkäisyä, sanoo Minna Helle.

Minna Helteen tavoitteena valtakunnansovittelijana on vähentää työtaisteluja ja kehittää työmarkkinoiden sovittelujärjestelmää.

– Kaikille tuottavin ja paras sovinto syntyy työpaikalla. Työtaistelujen vähentäminen on koko työmarkkinajärjestelmän asia, sovittelija on vain yksi osa ketjua, hän muistuttaa.

Valtakunnansovittelijan toimistossa on vuoden alkupuolella rampannut jo paljon väkeä. Uusi sovittelija on päässyt työhönsä kiinni sovittelemalla onnistuneesti muun muassa jään- ja monitoimimurtajien työtaistelu-uhan.

Minna Helle on huolissaan kehityksestä työmarkkinoilla. Nyt ei kyetä riittävästi ponnistelemaan työtaistelujen ennaltaehkäisemiseksi.

– Tässä tarvitaan hyvää johtamiskulttuuria, luottamuksen vaalimista ja yhteisten ratkaisujen löytämistä, siis työrauhan rakentamista. Tavoitteena tulee olla lakkojen vähentäminen.

Pallo on työmarkkinajärjestöillä

Minna Helle sanoo, että työmarkkinoiden pelisääntöjä pitää kehittää ja sovittelijan roolia pohtia. Pallo on työmarkkinajärjestöillä. Työmarkkinajärjestöjen pelisääntötyöryhmä päätyi umpikujaan määräaikaan mennessä, mutta Helteen mielestä paljon jäi takataskuun ja työ jatkuu.

– Itse olen asettanut tavoitteekseni neljän vuoden kaudelleni, että esitän aikanaan sovittelujärjestelmään liittyviä kehittämisehdotuksia. Sen aika ei ole vielä, koska olen vasta aloittanut tehtävässäni. Näen myös niin, että 1960-luvun alusta toiminut sovittelujärjestelmä toimii kohtalaisen hyvin.

Työlainsäädännön kehittäminen on jäänyt viime vuosina lapsipuolen asemaan ja siihen valtakunnansovittelija toivoisi muutosta.

– Työelämä ja ympäröivä maailma ovat muuttuneet ja muuttuvat. Työlainsäädäntöä ei ole kehitetty vuosiin, lainsäädäntö on jämähtänyt paikoilleen. Uudet työn teon muodot, työllistymisen esteet ja työaikalainsäädännön toimivuus ovat kyllä esillä, mutta ratkaisuja ei ole saatu aikaiseksi. Tässä kolmikannalla on edessään suuri haaste, Minna Helle sanoo.

Konsensuksella saatu hyviä tuloksia

Poliittinen oikeisto on eduskuntavaalien alla moittinut konsensusta työmarkkinoiden kehityksen jarruksi. Valtakunnansovittelijan mielestä konsensus on tuottanut tuloksia ja pitkällä aikajänteellä se on ollut hyväksi suomalaiselle työrauhalle ja työelämän kehitykselle.

Hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen yhteistyöltä Helle odottaa tuloksia.

– Kolmikannalla on paikkansa, mutta sen oikeutus syntyy vain tulosten myötä. Kolmikanta ei ole itsestäänselvyys, vaan sillä on tulosvastuu, Minna Helle sanoo.

Leena Seretin

Minna Helteen laajempi haastattelu on julkaistu 14.4. ilmestyneessä Palkkatyöläisessä.