s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lakkosakkohuuto ylimitoitettua…

Lakkosakkohuuto ylimitoitettua – ongelmat muualla

Lauri Lyly Kiljavalla 20.5.2010. Kuva: Tuulikki Holopainen

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly esittää neuvottelujärjestelmän kehittämistä

SAK:n puheenjohtajan Lauri Lylyn mielestä työmarkkinoiden neuvottelujärjestelmä vaatisi uudistamista. Hänen mukaansa työmarkkinoiden ongelmana eivät ole rangaistukset ja niiden taso, kuten työnantajat jatkuvasti toitottavat, vaan se, ettei työmarkkinoilla ole tällä hetkellä työkaluja, joihin todella suuriin haasteisiin voitaisiin puuttua.

– Neuvottelujärjestelmän kehittämisessä päätavoitteeksi on asetettava osapuolten tasa-arvoinen neuvotteluasema. Lisäksi pitää kehittää neuvottelu- ja sopimusjärjestelmän yleisiä toimintaedellytyksiä. On sovittava eri neuvottelutasojen välisestä työnjaosta, koordinaatiosta niin työnantajien ja palkansaajien välillä kuin palkansaajien kesken sekä sovittava ongelmien ja erimielisyyksien ratkaisutavoista, Lyly hahmotteli torstaina SAK:n valtuuston kokouksessa Nurmijärven Kiljavalla.

Hänen mukaansa tärkeää on myös sopimusten kunnioittaminen puolin ja toisin. Tähän liittyviä asioita ovat muun muassa sopijoiden edustavuus, sopimusten vastaisen käyttäytymisen poissaaminen sekä molempien osapuolten järjestäytymisen edistäminen.

– Ihmettelen, että vaikka meillä on paljon kehitettävää koko neuvottelujärjestelmässä, työnantajien tähtäimessä ovat vain lakkosakot. Kuitenkin tosiasia on se, että lakot ovat koko ajan vähentyneet Suomessa. Kun vuosina 1970-1979 menetettyjä työpäiviä kaikkia työntekijöitä kohden oli keskimäärin 0,56 vuodessa, tällä vuosikymmenellä vastaava luku on edelleen pienentynyt ollen enää 0,06 – eli aika vähän, Lyly totesi.

SAK:n puheenjohtajan mielestä Kreikan-kriisin johdosta Suomessa entistä hanakammin puhutaan julkisen talouden kestävyysvajeesta. Lyly kaipaa työmarkkinoille järjestelmää, jossa työmarkkinajärjestöt voisivat nykyistä paremmin olla mukana ratkomassa ongelmia, koska työmarkkinoiden osuus kansantaloudesta on kuitenkin varsin suuri. Hankalaksi tämän tekee työnantajien valitsema hajota ja hallitse -periaate.

– Kestävän talouskasvun ja työllisyyden ohjelma on yksi hyvä esimerkki toiminnasta, jolla haasteisiin vastataan, koska SAK:lle työllisyyden hoito ja työttömyyden torjunta ovat ykkösasioita. Parhaimmillaan ohjelman toteutuminen voisi johtaa eräänlaiseen yhteiskuntasopimukseen, jolla vaikutetaan tulevaan kehitykseen ja tehtäviin valintoihin. Tarvitsemme jatkossakin vahvaa kolmikantayhteistyötä työmarkkinakeskusjärjestöjen ja maan hallituksen kanssa, Lyly sanoi.

Osoitteesta www.sak.fi/valtuusto löytyvät SAK:n valtuuston esittely, kevätkokouksen aikataulu ja liittoesitykset. Samaan osoitteeseen kerätään kokouksen aikana mm. lehdistötiedotteet ja referaatteja valtuustossa pidetyistä puheista.