Lahjukset paljastanut ay-aktiivi murhattiin

Antonio ”Dodong” Petalcorin ammuttiin kuoliaaksi varhain aamulla heinäkuussa kotiovellaan. Hänen vaimonsa Marilyn Petalcorin ryntäsi alas yläkerrasta kuultuaan kovia pamauksia. Puoliso makasi maassa hengettömänä. Häntä oli ammuttu useita kertoja päähän.
23.10.2013 14:39 karhu admin
Ruel Duco ei anna ammattiosastonsa kolmen johtomiehen murhan säikäyttää itseään. Hän toimii Davaon kaupungin kuljetusalan työntekijöiden ammattiyhdistyksen varapuheenjohtajana.

Filippiinit on ay-aktiivien kannalta maailman vaarallisimpia maita. Aivan erityisen vaarallista on maan eteläisimmällä Mindanaon saarella. Siellä on tämän vuoden aikana tapettu kolme kuljetusalan ammattiyhdistyksen johtomiestä. Antonio ”Dodong” Petalcorin toimi Mindanaon suurimman kaupungin Davaon kuljetusalan ammattiyhdistyksen NETOn puheenjohtajana, kun hänet ammuttiin kotinsa ulkopuolella.

– Muutuin muutamassa sekunnissa ihmisenpuolikkaaksi, sanoo hänen leskensä Marilyn Petalcorin, kun tapasimme Davaossa.

– Minä ja Dodong menimme yhteen, kun minä olin 16 ja hän 18. Hän oli ensimmäinen ja ainoa rakkauteni.

Dodongin kollega Emilio De Jesus Rivera oli saanut surmansa palkkamurhaajan luodista muutamaa kuukautta aikaisemmin. Viimeisin uhri oli kuljetusalalla työskennellyt Alimudin Lucman, jonka tuntematon mies ampui muutama viikko sitten hengiltä Cotabaon kaupungissa.

Kuljetusalan työntekijöiden johtohahmoihin Davaossa kuuluva Carlos Cirilo on lisäksi joutunut menemään maan alle sen jälkeen, kun hänen kotiinsa heitettiin kaksi kranaattia, jotka eivät kuitenkaan räjähtäneet.

Vastusti virkamiehen lahjusten ottoa

Nyt Marilyn Petalcorin taistelee Dodongin NETOssa olevien työkavereiden kanssa saadakseen oikeutta kuljetusalan suositulle ay-johtajalle. Hän ei epäröi sanoa ääneen kuka hänen mielestään on Dodongin ja Emilio Riveran murhien takana.

marilyn Petalcor– Ainoa, joka saattoi haluta tappaa Dodongin, on yksi alueellisen liikenneviraston päälliköistä, sanoo Marilyn näyttäessään minulle paikkaa, josta löysi miehensä murhattuna.

– Tämä henkilö vaati jokaiselta kuljettajalta liikennöintiluvan uusimisesta tai uudesta luvasta 45 000 peson (noin 770 euron) lahjuksia. Kuljettajan piti maksaa lahjussumma luvan lakisääteisen hinnan lisäksi. Lupa maksaa 10 400 pesoa (vajaat 180 euroa).

Dodong, Rivera ja Cirilo asettuivat vastustamaan lahjuksia ja kantelivat virkamiehestä ja korruptiosta oikeusviranomaisille. Kuljetusalan ammattiosaston johto järjesti myös mielenosoituksia liikenneviraston edessä Davaossa, jolloin myös tiedotusvälineet alkoivat kirjoittaa asiasta.

– Dodong ei ikinä epäröinyt taistella viranomaisia vastaan. Hän oli aina valmis puolustamaan, kun meitä kuljettajia kohdeltiin huonosti. Dodong ei koskaan hyväksynyt virkamiesten lahjustenottoa, kertoo NETOn varapuheenjohtajana toimiva jeepneyn kuljettaja Ruel Duco.

Ei varaa lahjuksiin

Ruelin mukaan jeepneyn kuljettaja ei pysty mitenkään maksamaan kymmenien tuhansien pesojen lahjuksia.

– Teen töitä 14–15 tuntia päivässä, kuusi päivää viikossa ja saan useimmiten päivässä kasaan 300–350 pesoa (5–6 euroa). Tulojen pitää riittää ruokaan ja kahden lapseni koulumaksuihin.

Ruel Duco on joutunut ottamaan lainaa myös jeepneyn ostoon, eivätkä rahat riitä sen kunnossapitoon, joten se on hajoamaisillaan.

– Kolme virkamiehestä kannellutta johtohenkilöämme on vaiennettu, mutta NETOn jäsenet jatkavat taistelua, jotta murhatuille tovereillemme saadaan oikeutta ja murhiin syyllistyneet oikeuden eteen, sanoo Ruel Duco, joka on yksi niistä, jotka ovat astuneet johtoon Dodong Petalcorinin jälkeen.

– Useat hallituksen jäsenet ovat jättäytyneet pois toiminnasta murhien jälkeen. Mutta me nyt hallituksessa olevat emme aio antautua, vaikka oikeuden saamiseen menisikin aikaa.

– Murha oli kamala isku meille kaikille. Kyllähän Dodongia oli uhkailtu, mutta ei kukaan osannut edes kuvitella, että asiat menisivät niin pitkälle, että hän joutuisi murhatuksi.

Ay-aktiivin murhan hinta 850 eurolla

Seuraavana päivänä käyn Marilyn Petalcorinin kanssa Davaon poliisitalolla tapaamassa poliisimestari Ronald De la Rosaa. Poliisipäällikkö esittelee tuoretta todistajanlausuntoa, jossa kuvataan kuinka ammattiyhdistyksen johtomiesten murhat suunniteltiin. Lausunto on saatu päivää aikaisemmin Rogeliolta, tunnetulta paikalliselta palkkamurhaajalta, joka istuu nyt vankilassa eräästä toisesta murhasta.

Lausunto on hiuksia nostattavaa luettavaa ja siitä ilmenee selvästi kuka antoi määräyksen murhista ja että ammattitappajille luvattiin 50 000 pesoa (noin 850 euroa) toteutuneista murhista.

Poliisipäällikkö selittää kuitenkin, että yksityiskohtaisesta lausunnosta huolimatta murhat tilanneen henkilön suhteen ei voida turvautua koviin otteisiin.

– Todistajanlausunnon allekirjoittanut Rogelio on tunnettu gangsteri ja on olemassa riski, ettei häntä pidetä oikeudenkäynnissä luotettavana todistajana, sanoo De la Rosa.

Ay-aktiivien murhat murentavat demokratiaa

Ammatillisen keskusjärjestön Sentron pääsihteeri Josua Mata katsoo, että lukuisat murhat ja ay-liikettä vastaan esitetyt uhkaukset murentavat Filippiinien demokratiaa.

Maamme poliittisen johdon ja jopa presidentin olisi pitänyt toimia jo aikoja sitten tällaisen kehityksen pysäyttämiseksi ja huolehtia siitä, että murhien takana olevat henkilöt pidätetään ja tuodaan oikeuden eteen, Mata toteaa.

NETO, johon kuuluu noin 1 500 jäsentä, kuuluu Filippiinien kuljetusalan työntekijäliittoon NCTU:n, joka puolestaan on Sentron jäsen. NCTU kuuluu myös kuljetusalan kansainväliseen liittoon ITF:ään. ITF kehotti hiljattain avoimella kirjeellä Filippiinien presidenttiä Noynoy Aquinoa toimimaan niin, että Dodong Petalcorinin murhan takana olevat henkilöt saadaan oikeuden eteen.

Lennart Johansson

”Palattuani syyskuussa Filippiineiltä kotiin Ruotsiin, tsekkasin Facebook-tilini. Ensimmäinen ystäväpyyntö oli Dodong Petalcorinilta. Hän oli lähettänyt sen kaksi päivää ennen kuin tuli murhatuksi.” Lennart Johansson