s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kyselytutkimus: Sairauslomakar…

Saana Siekkinen

Kyselytutkimus: Sairauslomakarenssi lisäisi sairaana työskentelyä

SAK:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan lähes puolet suomalaisista (46 %) menisi töihin sairaana, jos kokoomuksen esitys sairauslomakarenssista toteutuisi. Sairaana töihin menisivät erityisesti SAK:laiset jäsenet (57 %) ja ammattiryhmistä työntekijät (54 %) ja alemmat toimihenkilöt (55 %).

– Tulos vahvistaa, että kokoomuksen esitys sairausloman aikaista palkanalennuksista vaikuttaisi erityisesti pienipalkkaisten työntekijöiden toimeentuloon. Palkanmenetyksen pelossa moni työntekijä joutuisi menemään sairaanakin töihin, SAK:n kehittämisjohtaja Saana Siekkinen toteaa.

Kokoomuksen hyväksymän esityksen mukaan työntekijät eivät saisi ensimmäiseltä sairauslomapäivältä lainkaan palkkaa. Kahden seuraavan sairauslomaviikon ajan työntekijä saisi vain 80 % palkastaan.

SAK:laista yli 90 % tyrmää esityksen sairauslomakarenssista

TNS Gallupin toteuttamasta kyselytutkimuksesta käy ilmi, että selvä enemmistö suomalaista (70 %) torjuu kokoomuksen esityksen. Esityksen hyväksyisi vain 21 % suomalaisista.

SAK:laisista jäsenistä kokoomuksen esityksen sairauslomakarenssista tyrmää useampi kuin yhdeksän kymmenestä (93 %). Ammattiryhmittäin tarkasteltuna esitystä vastustavat erityisesti työntekijät (84 %) ja alemmat toimihenkilöt (83 %). Esitys saa keskimääräistä suurempaa kannatusta lähinnä yrittäjien ja eläkeläisten keskuudessa.

Puoluekannatuksen mukaan tarkasteltuna esityksen tyrmäävät lähes yksimielisesti sosialidemokraattien, perussuomalaisten, vasemmistoliiton ja vihreiden kannattajat. Myös keskustan kannattajista enemmistö suhtautuu esitykseen kielteisesti. Sen sijaan kokoomuksen kannattajat jakaantuvat lähes tasan kahteen ryhmään: esityksen kannattajiin ja vastustajiin.

Päähuomio kiinnitettävä pitkien sairauspoissaolojen vähentämiseen

SAK:n Saana Siekkinen pelkää, että toteutuessaan sairauslomakarenssi lisäisi vakavista sairauksista johtuvia pitkiä sairauslomia.

– Jos työntekijät tulevat sairaina töihin palkanmenetyksen välttääkseen, jäävät lievemmät sairaudet hoitamatta. Se saattaa johtaa vakavampien sairauksien puhkeamiseen, Siekkinen sanoo.

Siekkisen mukaan Suomessa olisikin kiinnitettävä huomio sairauslomakarenssin sijasta pitkien sairauspoissaolojen vähentämiseen.

– Pitkiä sairauslomia ei vähennetä työntekijöiden palkkaa alentamalla, vaan kehittämällä työympäristöä, mukauttamalla työn vaatimukset vastaamaan työntekijän voimavaroja ja edistämällä oikeudenmukaista johtamista, Saana Siekkinen linjaa.

Kyselytutkimuksen toteutti TNS Gallup Oy 5.–10.10.2012. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä 1 063 henkilöä, jotka edustavat Suomen 15–74-vuotiasta väestöä Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

TNS Gallup Oy:n selvitys ja kaaviokuvat

• Kehittämisjohtaja Saana Siekkinen, SAK, puh. 040 834 5030