s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kymmenen vuotta järjestelmälli…

Kymmenen vuotta järjestelmällistä tasa-arvoyhteistyötä

Työmarkkinoiden keskusjärjestöt

Työmarkkinakeskusjärjestöt ovat olleet yksimielisiä siitä, että tasa-arvoa voidaan edistää esimerkiksi hyvien käytäntöjen keräämisen ja yhteisten hankkeiden avulla. Työmarkkinajärjestöjen pysyvä yhteistyöryhmä, tasa-arvon pyöreä pöytä pyrkii edistämään tasa-arvoa työelämässä ja linjaamaan järjestöjen yhteisiä tasa-arvotoimia. Pöydässä keskustellaan laaja-alaisesti ja avoimesti sukupuolten tasa-arvoon liittyvistä kysymyksistä.

Säännöllinen yhteydenpito on helpottanut näiden asioiden käsittelyä myös sopimusneuvotteluissa. Suomen EU-jäsenyyden myötä tasa-arvoyhteistyöhön on tullut myös eurooppalainen ulottuvuus eurooppalaisten työmarkkinaosapuolten vuoropuhelun eli sosiaalidialogin sekä EU:n tasa-arvolainsäädännön muodossa. Suomessa vakiintunut työmarkkinatoimijoiden yhteistyö on ainutlaatuista Euroopassa.

Parin viime vuoden ajan tasa-arvon pyöreää pöytää ovat työllistäneet muun muassa samapalkkaisuusohjelman täytäntöönpanohankkeet, työ- ja virkaehtosopimusten sukupuolivaikutusten arviointi sekä eurooppalainen raportointi tasa-arvoa edistävistä toimista. Tärkeimmiksi ovat nousseet naisten ja miesten palkkaerojen selvittäminen, työn ja perhe-elämän yhteensovittamista tukevat käytännöt sekä perhevapaajärjestelmän toimivuuden arviointi.

Työmarkkinajärjestöt tapasivat ensimmäisen kerran keskusjärjestötasolla tasa-arvoasioiden merkeissä huhtikuussa 1997. Kokemukset olivat myönteisiä ja yhteistyö koettiin tarpeelliseksi, joten pyöreä pöytä päätettiin vakinaistaa vuosien 1998-1999 tulopoliittisen ratkaisun yhteydessä. Alkuvuosina pyöreän pöydän toiminnan painopiste oli palkkaukseen liittyvissä kysymyksissä, kuten tilastoyhteistyössä ja samapalkkaisuudessa. Viime vuosina tasa-arvoasiat ovat olleet mukana sopimusneuvotteluissa lähinnä palkkaratkaisujen sekä työn ja perheen yhteensovittamiseen liittyvien kirjausten yhteydessä.

Työmarkkinakeskusjärjestöt juhlistavat seminaarilla yli kymmenen vuoden ajan tehtyä järjestelmällistä yhteistyötä naisten ja miesten tasa-arvon edistämiseksi.