Kylmää kyytiä palkansaajille

16.11.2015 15:11

Valtionyhtiö Posti tavoittelee tes-neuvotteluissa satojen eurojen leikkausta matalapalkkaisten työntekijöiden kuukausiansioihin ja epäinhimillisiä työvuoroja sekä muutosturvasopimuksen poistamista. Palta on esittänyt muun muassa lauantaikorvausten poistamista, yötyölisän poistamista, iltalisän poistamista lähes kokonaan ja heikennyksiä sunnuntaikorvauksiin. Työnantajan tarjoaman sairaanhoidon tasoa halutaan heikentää. Kun hallitus veti jo pois esityksensä sunnuntailisien leikkaamiseksi, EK:n alainen Palta ajaa niitä nyt PAU:n sopimusneuvotteluissa. EK tulee varmasti pitämään huolen, että samat vaatimukset on muiden työnantajaliittojen esityslistalla tulevissa työehtosopimusneuvotteluissa.

Postin tarkoitus on jatkossa hoitaa vain minimiresurssi omalla vakituisella henkilöstöllä ja korvata muu työvoima vuokratyövoimalla. Tätäkö on valtio-omisteisen yrityksen omistaja- ja yhteiskuntavastuu.

Posti on rekrytoinut SOL Henkilöstöpalvelut Oy:n kautta vuokratyövoimaa, jonka tarkoituksena on laillisten työtaistelutoimien murtaminen. SOL on Henkilöstöpalveluyritysten Liiton (HPL) jäsen, jonka sääntöjen mukaan henkilöstöpalveluyritykset eivät vuokraa alan kansainvälisen käytännön mukaan laillisen työtaistelun kohteena olevaan yritykseen työntekijöitä. PAU on vaatinut SOL Henkilöstöpalvelut Oy:ltä julkista vastausta siihen, aikooko se vuokrata työvoimaa rikkomaan laillisia työtaistelutoimia.

Posti toimii häikäilemättömästi, kun se vuokraa työntekijöitä hoitamaan laillisen työtaistelun kohteena olevia tehtäviä. Kaiken lisäksi Posti yrittää velvoittaa omat työntekijänsä vuokrarikkurien perehdyttämiseen ja kouluttamiseen. Posti asettaa kohtuuttomaan tilanteeseen myös vuokraamansa työntekijät, kun yhtiö aikoo teetättää heillä mahdollisten työnseisausten alaisia tehtäviä.

Postin toiminta ei millään tavalla edistä käynnissä olevia työehtoneuvotteluja. Valtionyhtiön toiminta kiristää työmarkkinoiden ilmapiiriä ja rikkoo toimillaan omaa yhteiskunnallisen vastuun ohjelmaansa.

Posti on YK:n Global Compact -periaatteiden mukaisesti sitoutunut edistämään työelämän oikeuksia, muun muassa työntekijöiden oikeutta työtaisteluihin. Tästäkin näkökulmasta Postin toiminta on moraalisesti erittäin kyseenalaista.

Posti- ja logistiikka-alan ammattiliitto PAU aikoo aloittaa 20.11 laajat työtaistelutoimet. Posti aikoo korvata lakkoilevia työntekijöitä vuokratyöntekijöillä.  Postin aikomus käyttää rikkurityövoimaa koskee koko ammattiyhdistysliikettä. SAK:n liitoilla onkin laaja valmius tukea postialan työtaistelua.