s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kuusikko käy tänään tupon laat…

Kuusikko käy tänään tupon laatuasiat kertaalleen läpi

Kuva: Ville Juurikkala

SAK:lta täsmennetty tavoite muutosturvallisuudesta

Työmarkkinajärjestöjen johtajien kuusikon tavoitteena on tänään klo 14 alkavassa kokouksessaan käydä kertaalleen läpi loputkin tupon laatukysymykset läpi ja saattaa ne työryhmien valmisteltavaksi. Tämänpäiväisen kokouksen jälkeen kuusikko tapaa seuraavan kerran maanantaina ja jatkaa sen jälkeen päivittäin. Neuvottelutulos on määrä pusertaa valmiiksi viikonloppuna 9.-10.11.

Viimepäivien neuvotteluissa keskeisesti esillä on ollut muutosturvallisuus, josta SAK on nyt esittänyt täsmennetyn tavoitteensa. Ajatuksena on malli, jossa irtisanomisten uhatessa yrityksessä laadittaisiin sosiaalisuunnitelma, johon sisältyisi jokaista vähennystoimien piiriin kuuluvaa työntekijää koskeva henkilökohtainen sosiaalisuunnitelma. Kokonaisuuteen kytkeytyisi ns. muutosturvaraha, joka viime kädessä tulisi työntekijälle maksettavaksi, mikäli työnantaja ei toteuttaisi muita sosiaalisuunnitelmaan sisältyviä toimenpiteitä. Tällaisia ovat mm. työntekijän uudelleen koulutus ja avustaminen uuden työpaikan löytymisessä.

Sosiaalisuunnitelma laadittaisiin työnantajan, luottamusmiehen, työntekijän ja työvoimaviranomaisten yhteistyönä. SAK on korostanut, että irtisanomissuoja Suomessa on nykyisellään varsin vaatimaton eurooppalaiseen keskitasoon verrattuna. Lisätietoja sosiaalisuunnitelmasta ja muutosturvahasta löytyy SAK:n muistiosta 30.11.2002.

Tänään siis kuusikossa jatketaan keskustelua muutosturvallisuudesta, mutta esillä ovat myös mm. tulos- ja voittopalkkioiden pelisäännöt, paikallisen yhteistyön kehittäminen sekä ulkomaalaisten työehtojen valvonta.

Myös talouspoliittinen työryhmä aloittaa tänään työnsä. Työryhmä päättää käynnistyskokouksessaan työjärjestyksestään ja työskentelyaikataulustaan sekä mm. kartoittaa, minkälaisia pohjaselvityksiä ensi viikon ostovoimaneuvotteluihin tarvitaan. SAK:n hallitus täsmentää ostovoimatavoitteitaan maanantaina 4.11., jolloin pohdittavana on tasa-arvoerän ja indeksiehdon rakenne sekä ansiokehityslausekkeen muoto.

Koulutustyöryhmä on kokoontunut lähes päivittäin ja jatkaa tänään iltapäivällä. Myös työelämätyöryhmä on tänään koolla ja jatkaa työskentelyään sunnuntaina. Sopimuksen rakennetta valmisteleva kaprokkityöryhmä puolestaan aloittelee työtään ylihuomenna perjantaina.

SAK:n tupo-sivut löytyvät osoitteesta
.