Kuolononnettomuudet ovat vähentyneet Ruotsin työelämässä

Tammi–lokakuussa 2012 Ruotsissa sattuneissa työtapaturmissa menehtyi 33 henkilöä. Se on selvästi vähemmän kuin samalla jaksolla aiempina vuosina.
02.11.2012 11:44
Ruotsin Metalliliiton kampanjamateriaalia kuolononnettomuuksia vastaan

Kuolononnettomuuksien määrä laski kaikilla muilla toimialoilla paitsi kuljetussektorilla. Kahdella muulla vaarallisella alalla – maataloudessa ja rakennusteollisuudessa – kuolonuhrien määrä putosi puoleen viimevuotisesta.

Ruotsalaiset asiantuntijat arvelevat, että myönteinen kehitys johtuu ay-liikkeen ja työnantajajärjestöjen mittavasta kampanjoinnista työpaikkojen tapaturmariskejä vastaan sekä työsuojeluviranomaisten työn keskittämisestä eniten riskejä sisältäville toimialoille, kuten maatalouteen ja rakennusalalle. Lisäksi kuolononnettomuuksien väheneminen johtuu matalasuhdanteesta, joka on supistanut tehtyjen työtuntien määrää muun muassa rakennusalalla.

Kuljetusalan huonon kehityksen taustalla ovat osaksi työnantajat, jotka painostavat kuljettajia ottamaan riskejä liikenteessä. Näin sanoo kuljetustyöläisten ammattiliiton Transportin työsuojelusihteeri Martin Miljeteig ay-julkaisu Arbetetissa. Hänen mukaansa ongelmia kärjistää myös se, että peräti viidennes kuljetusyrityksistä tietoisesti vaikeuttaa työsuojeluvaltuutettujen toimintaa.

Rakennusteollisuudessa tapaturma-alttiutta on rajoittanut tehdasvalmisteisten elementtien käytön lisääntyminen, ammatillisen keskusjärjestön LO:n asiantuntija Sten Gellerstedt toteaa. Sen ansiosta riskien ennakointi on muuttunut helpommaksi, hän päättelee.

Juhani Artto