s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kunta-alan neuvottelut politis…

Kunta-alan neuvottelut politisoituneet liiaksi

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

SAK:n puheenjohtajan Lauri Ihalaisen mielestä liittojen yhteistyöllä ja monivuotisella palkkaohjelmalla hankala tilanne on hoidettavissa

SAK:n puheenjohtajan Lauri Ihalaisen mielestä alkuviikosta alkaneet kunta-alan sopimusneuvottelut ovat politisoituneet liikaa. Hänen mielestään näin oli jo ennen eduskuntavaaleja, mutta nyt neuvottelujen alettua tilanne on tässä mielessä puuroutunut entisestään.

– Kunta-alan työmarkkinaosapuolille pitäisi nyt antaa kunnon työrauha, sillä sopimukseen pääsemisessä on tarpeeksi vaikeuskerrointa. Työehtosopimusneuvottelut kuuluvat työmarkkinaosapuolille – myös julkisella sektorilla, Ihalainen totesi SAK:n 100-vuotisjuhlallisuuksiin liittyvässä aluejuhlassa Helsingissä lauantaina.

Hänen mukaansa maan hallituksen tehtävänä on luoda taloudelliset edellytykset tulokseen tähtääville neuvotteluille. Näin ollen hallituksen on osoitettava riittävät määrärahat kunnille korotettujen valtionosuuksien muodossa, jotta kunta-alan kaikkien alipalkattujen ammattiryhmien palkkauksellinen jälkeenjääneisyys voidaan korjata. Ihalaisen mukaan osa korjausliikkeestä on tehtävä jo meneillään olevalla liittokierroksella ja sitä on jatkettava useamman vuoden palkkaohjelmalla.

Kunta-alan kaikkien ammattiliittojen pitäisi löytää yhteinen linja keinoista korjata alan jälkeenjääneisyyttä ja määritellä yhteiset tavoitteet muun muassa useampivuotisen palkkaohjelman toteuttamiselle. Oleellista on huomata, että kunta-alalla työskentelee erittäin suuri joukko työntekijöitä, joiden kokonaisansiot kuukaudessa jäävät selvästi alle 2000 ja jopa alle 1500 euron. Näiden ammattiryhmien palkkauksellinen tasokorjaus on inhimillisesti ottaen kaikkein tärkeintä, Ihalainen sanoi.

Hänen mukaansa liian vähälle huomiolle julkisen sektorin työmarkkinakeskustelussa on jäänyt se, miten kilpailukykyisten palkkojen ohella varmistetaan palvelujen – kuten vanhustenhoidon – saatavuus ja riittävä henkilöstö palveluja toteuttamaan. Vaarana Ihalaisen mielestä on, että paine ja into julkisten palvelujen ulkoistamiseen ja yksityistämiseen vain lisääntyy.

SAK:n Uudenmaan, Varsinais-Suomen ja Satakunnan yhteisessä aluejuhlassa puhunut Ihalainen kantoi huolta myös naisvaltaisen yksityisen palvelualan sopimusneuvotteluista. Hän muistutti, että myös kaupoissa, hotelleissa ja monissa muissa yksityisen palvelusektorin työpaikoissa työtä tehdään sen vaativuuteen ja rasittavuuteen nähden aivan liian pienellä palkalla. Ihalaisen mukaan laajasti hyväksytty pyrkimys kaventaa naisten ja miesten välisiä palkkaeroja edellyttää – myös yksityisellä palvelusektorilla – palkkatasa-arvoa lisääviä ratkaisuja.

– SAK aikoo pitää jo aikaisemminkin todetun mukaisesti huolta siitä, että kaikki SAK:laiset liitot ja niiden alat saavat meneillään olevalla liittokierroksella asialliset työehtosopimukset, Ihalainen painotti.