Kunnat uudistuvat, uudistuvatko palvelut?

10.04.2013 12:17

SAK:laiset kunnanvaltuutetut ja aktiivit Länsi- ja Lounais-Suomesta kokoontuivat 16. maaliskuuta Ikaalisiin kuulemaan ja keskustelemaan erittäin ajankohtaisesta ja kaikkia kuntalaisia koskettavista aiheista.

Seminaaripäivän aluksi kansanedustaja Hanna Tainio (sd) kertoi hallituksen  tavoitteista uudistaa kuntarakennetta ja  sosiaali- ja terveyspalveluita Suomessa. Keskustelussa nousi esiin epäily uudistuksen aikataulusta ja siitä, miten kunnat sitoutuvat hallituksen tavoitteisiin.Useissa puheenvuoroissa kerrottiin, miten "meidän kunnan" palvelut toimivat hyvin jo nykyisellään. Tainion vastauksena perättiin nykypäivän tarkastelun sijaan tulevaisuuden tarkastelua 20–30 vuoden päähän.

Oulun kaupunginhallituksen puheenjohtaja Riikka Moilanen (kesk) kertoi, miten Oulun seudun kunnat pääsivät yhteistyöhön ja yhdistyivät vuonna 2013 alusta uudeksi suureksi 190.000 asukkaan kaupungiksi. Moilanen totesi, että palvelutarjonnan osalta työ on vielä kesken, mutta lähiaikoina siitäkin voidaan sopia.

Metropolialueen (pääkaupunkiseudun) yhdistymisestä ja vanhuspalvelulain uudistumisPentti Arajärvien vaikutuksista kertoi tohtori, kaupunginvaltuutettu Pentti Arajärvi (sd). Leppoiseen alustukseen liittyi useita näkemyksiä metropolialueen tulevaisuudesta.

Huumorimiehenä tunnettu Arajärvi korosti myös ammatillisen koulutuksen tärkeyttä ja sen  ajan tasalla pitämistä. Arajärven mielestä kaikkiin ammatteihin täytyy liittyä ammattitutkinto – ainoastaan omien lasten hoito ja yhteisten asioiden hoito eivät vaadi tutkintoa.

Päivän lopuksi käytiin erittäin vilkas ja analyyttinen, kokemusperäinen keskustelu.

Kylpylästä raportoi Teuvo Pernu