s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kumppanuudella tehoa aluekehit…

Kumppanuudella tehoa aluekehittämiseen

SAK:n aluekehittämiseen liittyvät linjaukset on koottu raportiksi Kumppanuudella ja osaamisella tehoa aluekehittämiseen. Raportin tavoitteena on toimia keskustelun herättäjänä ja avata SAK:laisen ay-liikkeen keskustelua kansallisesta ja Euroopan unionin aluepolitiikasta ja aluekehittämisestä. Raportti on myös kannanotto uuteen alueiden kehittämislakiin, joka astuu voimaan vuoden 2003 alusta.

SAK:n mielestä maakuntien tulee olla aluepolitiikan moottori. Vain oma-aloitteisuuden pohjalle voidaan rakentaa omaleimaisia ja vireitä alueita. Raportissa korostetaan, että aluekehittämistyö edellyttää maakuntien toimijoiden laaja-alaista yhteistyötä ja verkottumista – kumppanuutta. Parhaimmillaan kumppanuus on sitoutunutta yhteistyötä, ei pelkkään päätöksentekoon osallistumista. Aito kumppanuus synnyttää alueelle sosiaalista pääomaa, joka kantaa myös laskusuhdanteiden yli.

Kumppanuuden keskeisiä foorumeita maakuntatasolla ovat maakuntien yhteistyöryhmät, joissa myös työmarkkinaosapuolilla on edustus. Maakuntien yhteistyöryhmät päättävät vuosittain EU-ohjelmien toteutukseen liittyvistä yhteistyöasiakirjoista. SAK:n mielestä uusi, ensi vuoden alussa voimaan astuva aluekehittämislaki tarjoaa hyvän lähtökohdan aluekehittämistyölle. Laki vahvistaa kumppanuuteen perustuvaa toimintatapaa ja sitouttaa eri tahoja EU-ohjelmien toteuttamiseen.

SAK:n mielestä aluepolitiikan keskeisenä tavoitteena tulee olla kestävän työllisyyden edistäminen maan eri osissa ja hyvinvointipalvelujen sekä tasa-arvoisten mahdollisuuksien tarjoaminen kaikille kansalaisille asuinpaikasta riippumatta. Raportissa korostetaan, että parasta työllisyyspolitiikkaa on ennaltaehkäisy: osaamisen kehittäminen ja ammatilliseen liikkuvuuteen satsaaminen. Alueellista muuttoliikettä SAK suuntaisi aluekeskuksiin.

SAK:n mielestä seutukunnallisten TE-keskusten roolia olisi vahvistettava ja terävöitettävä. TE-keskusten olisi otettava työlistalleen alueellisen elinkeinopolitiikan ohella myös työvoima- ja koulutuspolitiikka, joissa mm. ay-liikkeellä on erityistä osaamista. Elinkeinopolitiikkaa olisi SAK:n mielestä kehitettävä aktivoivaan ja verkottuvaan suuntaan kumppanuusperiaatteiden mukaisesti. Alueellisella elinkeinopolitiikalla olisi edistettävä pitkäaikaista taloudellista kasvua ja osaamisen kehittämistä. Ensisijaisesti olisi panostettava kasvuhakuisiin, työllistäviin yrityksiin. Passiivisten tukien sijasta yritystoimintaa olisi tuettava vastikkeellisella tutkimus-, kehittämis- ja riskirahoituksella.

Aluekehittämisraportissa keskitytään nyt kuluvaan ja vuoden 2006 lopussa päättyvään EU:n ohjelmakauteen. Raportissa sivutaan kuitenkin myös laajentumisen vaikutuksia EU:n tukipolitiikkaan. Suomen kannalta on tärkeää että Itä- ja Pohjois-Suomi säilyisivät korkeimman tuen piirissä laajentumisen jälkeenkin. Myöskään kaupunkialueita ei pidä sulkea rakennetoimien ulkopuolelle, esimerkiksi teollisuuden rakennemuutoksesta kärsivät seudut on pidettävä jatkossakin tukien kohteena.

Projektipäällikkö Eine Mikkonen, p. 040-504 1884