Kuljetusalan jättiyhtiö DHL suhtautuu ay-oikeuksiin kaksinaamaisesti

15.10.2010 09:14
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Maailman suurimpiin jakeluyhtiöihin kuuluva DHL suhtautuu työntekijöidensä oikeuksiin kaksijakoisesti. Useassa maassa, kuten omistajayrityksensä kotimaassa Saksassa, se harjoittaa asiallista yhteistyötä järjestäytyneiden työntekijöiden ja ay-järjestöjen kanssa. Lukuisissa muissa maissa DHL sen sijaan vainoaa ay-aktiiveja ja vakavasti vaikeuttaa työntekijöiden järjestäytymistä.

Kahden kansainvälisen ay-federaation ITF:n ja UNIn tuoreessa raportissa kerrotaan DHL:n työväenvastaisesta toiminnasta Italiassa, Portugalissa, Yhdysvalloissa ja seitsemässä muussa maassa.

Raportin julkaisijat ehdottavat DHL:lle, että se solmisi ay-järjestöjen kanssa sopimuksen, jossa se sitoutuisi kunnioittamaan työntekijöidensä ay-oikeuksia kaikissa yksiköissään ympäri maailmaa. Lisäksi DHL:n tulee toimia niin, että myös sen alihankintayritykset noudattavat työelämän kansainvälisiä perusnormeja, ITF ja UNI esittävät. Nyt DHL teetättää esimerkiksi Italiassa alihankintaa ay-oikeuksia polkevilla yrityksillä.

Lokakuun alkupäivinä ay-järjestöt järjestivät 17 maassa toimintaa, jotta DHL luopuisi kaksinaamaisesta politiikastaan ja alkaisi toteuttaa reilua henkilöstöpolitiikkaa kaikkialla.

DHL:n omistaa 1990-luvulla yksityistetty Deutsche Post. DHL:n jakeluverkosto ulottuu käytännöllisesti katsoen kaikkialle maailmassa. DHL:n palveluksessa on yli 400 000 työntekijää.